info:eu-repo/semantics/article
An Exploratory Study on Environmental Values and Attitudes of Small Handicraft Businesses in Oaxaca, Mexico
Un estudio exploratorio sobre los valores y actitudes ambientales de pequeños negocios de artesanías de Oaxaca, México
Registration in:
10.31840/sya.vi25.2573
Author
de Yta-Castillo, Diana
Sánchez-Medina, Patricia S.
Institutions
Abstract
Based on the value-belief-norm theory, this study aimed to analyze the relationship between environmental values and attitudes of small handicraft businesses in Oaxaca to delve into the background that could lead them to a more responsible environmental behavior. The focus of the work is quantitative and has a descriptive and correlational scope. We surveyed owners/managers of 76 craft businesses. The descriptive results show that ecocentric values and attitudes are higher than anthropocentric values. However, the hypothesis test showed a significant relationship between the latter and pro-environmental and anthropocentric attitudes. Promoting an environmental education with a greater orientation towards ecocentric values in the business community is necessary; these environmental values can give small businesses in Mexico a greater responsibility for the environment. This work is a pioneer in addressing psychosocial factors in small businesses in Mexico. We conclude that the value-belief-norm theoretical framework is adequate for analyzing the relationship between environmental values and attitudes in handicraft businesses. Con base en la teoría del valor-creencia-norma, el objetivo de este estudio fue analizar la relación entre valores y actitudes ambientales de pequeños negocios de artesanías de Oaxaca para adentrarse en los antecedentes que podrían conducirlos a un comportamiento ambiental más responsable. El enfoque del trabajo es cuantitativo y tiene un alcance descriptivo y correlacional. Se encuestó a los dueños/gerentes de 76 negocios de artesanías. Los resultados descriptivos muestran que los valores y actitudes ecocéntricos son más altos en comparación con los valores antropocéntricos. Sin embargo, en la prueba de hipótesis se halló que los valores antropocéntricos tienen una relación significativa con las actitudes proambientales y con las actitudes antropocéntricas. Se requiere promover en la comunidad empresarial, una educación ambiental con una mayor orientación hacia valores ecocéntricos con la finalidad de que estos valores ambientales puedan conducir a los pequeños negocios de México a tener una mayor responsabilidad con el medio ambiente. Este trabajo es pionero en abordar factores psicosociales en pequeños negocios en México. Se concluye que la teoría del valor-creencia-norma es un marco teórico que en negocios de artesanías permite analizar la relación entre valores ambientales y actitudes ambientales.