info:eu-repo/semantics/article
Teoría sociocognitiva para el análisis de textos expositivo-explicativos de estudiantes universitarios: Sociocognitive theory for the analysis of expositive-explicative textsof University students
Autor
Fuenmayor de Vílchez, Gloria
Villasmil Flores, Yeriling
Institución
Resumen
The aim of this study was to analyze socio-cognitive aspects in the written production of expository-explanatory texts of first semester students, the Language Workshop chair, Faculty of Humanities and Education, Universidad del Zulia. The theoretical approach was based on, Flower and Hayes (1981), Hayes (1996), Franco (2007), Beaugrande and Dressler (1997). The research was qualitative. The sample comprised students of modern languages, orientation and social studies, who were asked to produce an expository and explanatory text based on a topic belonging to their social and experiential world: “Water scarcity in Maracaibo”. Three texts were randomly selected. The analysis determined that in their production, the students showed influence of the socio-cognitive theory, reflecting in them the world of life, their situational context, describing a common reality between the writer and the reader, as well as affective traits and a communicative intention, novel and interesting information, wanting to communicate something to someone. El estudio tuvo como objetivo analizar aspectos sociocognitivos en la producción escrita de textos expositivo-explicativos de estudiantes del primer semestre de la Facultad de Humanidades y Educación de la cátedra Taller de Lengua de LUZ. El planteamiento teórico se sustentó en, Flower y Hayes (1981), Hayes (1996), Franco (2007), Beaugrande y Dressler (1997). La investigación fue de carácter cualitativa. La muestra la conformaron estudiantes de las menciones Idiomas Modernos, Orientación y Sociales, a quienes se les pidió produjeran un texto expositivo-explicativo basado en un tema perteneciente a su mundo social y experiencial: “La escasez del agua en Maracaibo”, se seleccionaron aleatoriamente tres de los textos. El análisis determinó que en su producción, los estudiantes mostraron influencia de la teoría sociocognitiva, al reflejar en ellos el mundo de la vida, su contexto situacional, describiendo una realidad común entre el escritor y el lector, también rasgos afectivos y una intención comunicativa, información novedosa y de interés, queriendo comunicar algo a alguien.