info:eu-repo/semantics/article
Característica violencia sexual en el ámbito educativo y factores de protección : Characteristic sexual violence in the educational field and factors of protection
Autor
Franco Raffo, Sandra
Zamora , Maigualida
Institución
Resumen
The following research has as objective: To describe the characteristics of the sexual violence in the educational field and the resilience as a protection factor in this social issue. It was developed an informative documental methodology. Theoretically, it was sustained in the World Health Organization (WHO) (1996, 2002, 2011, and 2013), Population Fund of The United Nations (UNFPA), Center of Disease Control and Prevention of the United States (CDC 2004). The Constitution of Ecuador and legal regulations, the Vanistendael Resilience (1997), Rutter (1990), Grotber (2006), Teyes (2017). It is concluded that: a) Sexual violence is a global problem. b) There exists a typing for the study approach. C) There exists a profile of the abuser and the victim. c) It’s diverse. d) Impacts to the person in a systemic form. e) It’s plural manifestation. f) There is presence of asymmetries. g) It generates legal consequences. h) In Ecuador exists protocols and mechanisms for the attention of the sexual violence cases. i) It is recommended: to strengthen protection factors. In social-personal: (I am, I have, I can) and in governmental level (school integration, family and community, and to promote public politics to foment the convivence and peace). La presente investigación tienen como objetivo: Describir las características de la violencia sexual en el ámbito educativo y la resiliencia como factor de protección ante este problema social. Se desarrolló una metodología documental tipo informativa Teóricamente se sustentó en la Organización Mundial de la Salud (OMS) ( 1996, 2002, 2003, 2006, 2011 y 2013), Fondo de Población de las Naciones Unidas (UNFPA), Centro para el Control y Prevención de Enfermedades de E.E.U.U. (CDC 2004). La Constitución del Ecuador y normativas legales, la Resiliencia Vanistendael (1997), Rutter (1985), Grotberg (2006), Teyes, (2017). Se Concluye que : a) la violencia sexual es un problema global; b) existe una tipificación para el abordaje del estudio; c) existe un perfil del abusador y de la víctima; c) es diversa; d) Impacta a la persona en forma sistémica, e) es de plural manifestación; f) hay presencia de asimetrías; g) genera consecuencias legales; h) en Ecuador existen mecanismos y protocolos para la atención de los casos de violencia sexual; h) se recomienda: fortalecer los factores de protección: en lo personal- social; (yo soy, yo tengo, yo puedo) y a nivel gubernamental (integración escuela, la familia y la comunidad. y promover políticas públicas para fomentar la paz y convivencia).