info:eu-repo/semantics/article
Strategies for learning the foundations of physics in high school students
Estrategias para el aprendizaje de los fundamentos de la física en estudiantes de educación media
Autor
Polanco, Norailith
Croes, Liskeila
Figueroa, Eilynn
Medina, Rutzismer
Castillo, Jennifer
Institución
Resumen
The purpose of this article was to describe the strategies for learning thefundamentals of physics in high school students, for which concept maps, mind maps,gamification and Problem-Based Learning (PBL) were considered as strategies. Thetype of research was descriptive with a field design, non-experimental, transectional.The information was collected in the secondary education institutions of the Cabimasmunicipality, with a finite population of 10 physics teachers in the third, fourth andfifth year of high school who were selected to apply a predesigned questionnairewith 12 propositions, using the scale for measuring frequencies. Content validity wasused, through the judgment of 03 experts in the area, while reliability was measuredby applying Cronbach's Alpha coefficient, obtaining a value of 0.77. Regarding theinterpretation of results, 05 categories were used. The findings showed a moderatepresence in concept maps, mind maps, gamification, and a high presence in PBLstrategy. It is concluded that, within the didactics of physics, the activation of lessconventional strategies should be sought to promote the development of skills throughwhich the student can contextualize knowledge and associate it with reality. Este artículo tuvo como objetivo describir las estrategias para el aprendizaje de losfundamentos de la física en estudiantes de educación media, para lo cual se consideróel uso de mapas conceptuales, mapas mentales, gamificación y Aprendizaje Basadoen Problemas (ABP). El tipo de investigación fue descriptiva con diseño de campo,no experimental, transeccional. La información fue recabada en instituciones deeducación media del municipio Cabimas, con una población finita de 10 docentes defísica en tercero, cuarto y quinto año de bachillerato, a quienes se aplicó un cuestionarioprediseñado con 12 proposiciones, utilizando la escala para medición de frecuencias.Se empleó la validez de contenido, mediante el juicio de 03 expertos; mientras quela confiabilidad se midió a través del coeficiente Alfa de Cronbach, obteniéndose unvalor de 0.77. En cuando a la interpretación de resultados, se utilizaron 05 categorías.Los hallazgos mostraron presencia moderada en las estrategias: mapas conceptuales,mapas mentales y gamificación, mientras que el ABP tuvo alta presencia. Se concluyóque, dentro de la didáctica de la física se deben activar estrategias menos convencionalespara favorecer el desarrollo de competencias mediante las cuales el estudiante logrecontextualizar saberes y asociarlos con la realidad.