info:eu-repo/semantics/article
Instructions, beliefs, and adjustment in human learning
Instrucciones, creencias y tipos de ajuste en aprendizaje humano
Autor
Ribes, Emilio
Padilla, Antonia
Martínez, Carlos
Institución
Resumen
This experiment evaluated the effects of two types of adjustments, predictive and effective, and two types of instructions, true or false, on the performance of high school students. Predictive adjustment was studied in probabilistic choice tasks involving four different probability distributions: 0.5-0.5 (random), 0.8-0.2 (random), 0.5-0.5 (periodic), and 0.8-0.2 (periodic). Effective adjustment was studied in simulation tasks involving altered electromagnetic or physical-mechanical properties. In either case, subjects were presented with instructions that proposed four distinctive criteria of adjustment: by «dogma», by «reference», by «training», and by «faith». The type of criterion proposed by the instructions affected the subjects' level of adjustment in predictive as well as effective situations. In the latter case, the two types of instructions that implied factors dependent on the subject's own behavior «training» and «faith» instructions) corresponded with the highest percentaje of adjustment to the experimental situation. By contrast, in predictive tasks a higher level of adjustment was observed with «reference» instructions. Se realizó un estudio con estudiantes de bachillerato para evaluar dos tipos de ajuste, predictivo y efectivo, inducidos por diferentes instrucciones, verdaderas y falsas. En ajuste predictivo se emplearon tareas de elección con cuatro distribuciones de probabilidad diferentes: 0.5-0.5 aleatoria, 0.8-0.2 aleatoria, 0.5-0.5 no aleatoria y 0.8-0.2 no aleatoria. En ajuste efectivo se utilizaron tareas que tenían alterada(s) alguna(s) propiedad(es) c1ectromagnética(s) o físico-mecánica(s). En ambos tipos de ajuste se utilizaron instrucciones que proponían cuatro distintos criterios de ajuste a la tarea: por dogma, por referencia, por entrenamiento y por fe. Se observó un efecto del tipo de instrucción criterio en la adecuación del ajuste, tanto en las tareas de tipo predictivo como en las de tipo efectivo. En éstas últimas, las dos instrucciones vinculadas a factores dependientes de la conducta (entrenamiento y fe) correlacionaron con el mayor porcentaje de ajustes a la condición real. En cambio, en las tareas de tipo predictivo se observó un porcentaje de ajuste más alto a la condición real bajo instrucciones criterio de referencia.