info:eu-repo/semantics/article
Sex differences in the visuospatial sketchpad in scholar children
Diferencias sexuales en la agenda viso-espacial de niños escolares
Autor
Hernández Balderas, Miguel Ángel
Rangel Félix, Gloria
Zavala González, Juan Carlos
Romero Romero, Helena
Silva Pereyra, Juan
Del Río Portilla, Irma Yolanda
Luviano Vargas, María de Lourdes
Vera Romero, Anaid Juanita
Guerrero, Vicente
Bernal Hernández, Jorge
Institución
Resumen
This paper studies sex differences in working memory related to the visuospatial sketchpad and its interaction with the central executive through performance of a dual task with different levels of difficulty. Fourteen boys and 14 girls between 9 and 10 years old performed a memory task (primary task) with 4 levels of difficulty corresponding to 4 memory load levels, and a Go/No-go task as a visuospatial stimuli processing task (secondary task). The results demonstrated that the increase in the difficulty level in the primary task makes subjects have fewer correct responses in the secondary task; however, this only affected males significantly. These results might be a consequence of the amount of resources given by the central executive to perform the tasks: more resources were given to accomplish the primary task than to the secondary task, affecting the performance of the second. One may concluded that the relations between the central executive (processing) and the visuospatial sketchpad (storage) seem to be determined by a higher resource demand required by the storage in the memory, to the detriment of the processing activities of the central executive. Se estudiaron las diferencias sexuales en la memoria de trabajo relacionadas con la agenda viso-espacial y la interacción ejecutivo central-agenda viso-espacial mediante una tarea dual con diferentes niveles de dificultad. Participaron 14 niñas y 14 niños con edades entre 9 y 10 años, quienes realizaron una tarea de almacenamiento (tarea primaria), con 4 niveles de carga en la memoria y una tarea Go/No-Go como tarea de procesamiento de estímulos viso-espaciales (tarea secundaria). Los resultados mostraron que a mayor nivel de carga en la tarea primaria, los sujetos tuvieron significativamente menos aciertos en la tarea secundaria, sin embargo esto afectó significativamente solo a los niños. Lo anterior pudo deberse a que el ejecutivo central destinó mayores recursos a la tarea primaria que a la secundaria lo que afectó el desempeño en ésta última. Se puede concluir que las relaciones entre el ejecutivo central (procesamiento) y la agenda viso-espacial (almacenamiento) parecen estar determinadas por una mayor demanda de recursos que exige el almacenamiento en la memoria, en detrimento de las actividades de procesamiento del ejecutivo central.