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“Divine Intruders”. The cult of Tlaloc in Western Mexico
“Intrusos Divinos”. El culto a Tláloc en el Occidente de México
Autor
González Rizo, Jesús Erick
Institución
Resumen
Tlaloc is one of the most emblematic Pan-Mesoamerican deities; however, although his presence in Western Mexico is recognized, the peculiarities of his cult in the region are still not clear. A strong presence of the cult of the aquatic deity has been detected in southern Jalisco and the Chapala basin. The present investigation returns to the subject, analyzing in a general way the archaeological and ethnohistorical evidence available; special emphasis is placed on the spatial distribution of the representations of this deity. It is assumed that the worship of this god was not at all homogeneous in the territories that would later become the states of Jalisco and Colima. I propose that the arrival of the cult of the God of Rain in the region was late, practically during the Postclassic period (900-1521 AD). The cult of Tláloc in the area associated with the territorial expansion of the Aztatlán Tradition, while the devotion to this deity was effectively absent in areas where local material cultures predominate (e.g. Atemajac and Amacueca Ceramic Complexes). Furthermore, I note how the attributes and iconography of Tláloc were assimilated to other local deities as part of the complex scenario of cultural interaction of the Mesoamerican Postclassic. Tláloc es una de las deidades panmesoamericanas más emblemáticas; sin embargo, si bien se reconoce su presencia en el Occidente de México, aún no quedan claras las particularidades de su culto en la región. Se ha detectado una fuerte presencia del culto a la deidad acuática en el sur de Jalisco y la cuenca de Chapala. La presente investigación retoma el tema, analizando de manera general la evidencia arqueológica y etnohistórica disponible sobre ello; se hace especial énfasis en la distribución espacial de los hallazgos de imágenes de esta deidad. Se parte del supuesto de que la adoración a este dios no fue para nada homogénea en los territorios que integrarían posteriormente los estados de Jalisco y Colima. Se propone que la llegada del culto al dios de la lluvia a la región fue tardía, esencialmente durante el periodo Posclásico (900-1521 dC). El culto de Tláloc en la zona estaría asociado a la expansión territorial de la Tradición Aztatlán. Por contraste, la devoción por esta deidad estuvo prácticamente ausente en áreas donde predominaron cultu- ras materiales locales (por ejemplo, Complejos cerámicos Atemajac y Amacueca). Además, se hace notar cómo los atributos e iconografía de Tláloc fueron asimilados a los de otras deidades locales como parte del complejo escenario de interacción cultural del Posclásico mesoamericano.