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anthropology students: social renegades or agents for development?
Estudiantes de antropología: renegados sociales o agentes para el desarrollo
Autor
Castro Pérez, Francisco
Institución
Resumen
In Mexico’s public institutions of higher education, were anthropologist are trained, there are contrasting high levels of drop-out student with low levels of them actually completing their degrees. This phenomenon raises questions on the viability of this academic degree. Facing this situation, academic departments, programmes and scholars are continuously subject to evaluations. There has been, however, little interest in understanding the characteristics of anthropology students: What are their characteristics and what informs their career choice? How is this decision transforming their lives? What kind of professionals and citizens are anthropology programmes forming? Searching for an answer to these questions, in 2008, the project “Anthropology of anthropology; diagnostic and perspectives of Anthropology in Mexico”, promoted by the Mexican Network of Formative Institutions on Anthropology (Red mifa in Spanish), conducted an ethnographic research that aims at the identification of the characteristics and cultural profile of the students of the Colegio de Antropología Social de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla (Puebla, Mexico). It is claimed that these polymorphic individuals compress a double identity: they are members of juvenile sub-cultures and belong to specific social classes; however, they are, simoultaneously, part of an universitarian culture and members of a specific academic discipline. En las instituciones públicas de educación superior de México donde se forman antropólogos, contrastan altos índices de deserción con bajos índices de titulación; fenómeno que pone en duda la viabilidad profesional de esta carrera. Ante esto, las unidades académicas, los planes de estudio y los profesores son sometidos a múltiples evaluaciones, pero el interés por conocer a los estudiantes es escaso. ¿Quiénes son los sujetos que eligen esta disciplina y por qué lo hacen? ¿Cómo transforma sus vidas esta elección? ¿Qué tipo de profesional y de ciudadano se pretende formar? Buscando dar respuesta a estas interrogantes, y como participante del proyecto Antropología de la antropología; diagnóstico y perspectivas de la antropología en México impulsado por la Red Mexicana de Instituciones Formadoras de Antropólogos (Red MIFA) en 2008 se llevó a cabo una investigación etnográfica que pretende identificar quiénes son y cuál es el perfil cultural de los estudiantes que se forman en el Colegio de Antropología Social de la Benemérita Universidad Autónoma de Puebla Se afirma que estos personajes polimorfos condensan una doble identidad: son miembros de subculturas juveniles y pertenecen a clases sociales específicas, pero forman parte al mismo tiempo, de una cultura universitaria y una disciplinaria particular.