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Labor control systems and exchange of sumptuary goods in the Teotihuacan corridor towards the Gulf Coast in the Classic period
Sistemas de control de mano de obra y del intercambio de bienes suntuarios en el corredor teotihuacano hacia la costa del Golfo en el Clásico
Autor
Manzanilla, Linda R.
Institución
Resumen
Teotihuacan represents an anomaly in Mesoamerica because of its size and planification, its corporate organization, the multiethnicity of its population, and for its nature as a great centralizer of sumptuary goods from other regions. In such a multiethnic environment, I ask myself how were the labor and goods managed. Without state storehouses, such as we see in Mesopotamia or the Andean Region in Inca times, Teotihuacan seems more a confederation of neighborhoods, each one with an administrative and ritual center, with nobles from the intermediate elite at the head of these centers, involved in fostering caravans towards the regions from which the sumptuary goods were brought to the metropolis. In this article I will deal with Teopancazco, a multiethnic barrio center in the southeastern sector of Teotihuacan, which organized caravans towards the Nautla region in Veracruz to obtain specialized labor, cotton cloths, marine animals and other goods; in the intermediate sites where they stopped, such as Xalasco, in Tlaxcala, other goods may have been also incorporated to the caravan: perhaps pigments, cosmetics, foreign pottery, travertine, slate, greenstones, etc. The multiethnic labor may be individuated through tokens or pottery roundels, formerly addressed as “tejos” which may have been exchanged for tortilla rations in the neighborhood center. When used in the craft production area, these roundels may have served as molds for cutting slate, shells, mica, and other raw materials, perhaps indicators of the status of the person that used them. In Teopancazco, whole roundels dominate; on the other hand, in Xalasco, Tlaxcala, the quarters of roundels are predominant, and thus we suggest that complete roundels may represent the Teotihuacanos, half roundels perhaps the Gulf Coast people, and quarters perhaps people from Tlaxcala. Teotihuacan representa una gran excepción en Mesoamérica por su tamaño y grado de planificación, su organización corporativa, la multietnicidad de su población y por ser un gran centro de acopio de bienes de otras regiones. En dicho ambiente multiétnico, nos preguntamos cómo se administraba la mano de obra y los bienes que fluían a la ciudad. Sin tener grandes almacenes estatales, como sucede en Mesopotamia o la región andina en tiempos de los incas, Teotihuacan parece más bien ser una federación de barrios, cada uno con un centro rector, regidos por nobles de la elite intermedia que auspiciaban las caravanas hacia las zonas de recursos suntuarios. En este trabajo se expondrá cómo Teopancazco, un centro de barrio multiétnico del sector sureste de Teotihuacan, organizaba caravanas hacia la zona de Nautla en Veracruz para obtener mano de obra especializada, mantas de algodón, animales marinos y otros bienes, pero en sus paradas en el corredor poblano-tlaxcalteca se allegaban de otros bienes: pigmentos, cosméticos, cerámica foránea, travertino, etc. La mano de obra multiétnica que concurría a los centros de barrio de Teotihuacan podría haber sido individuada a través de contadores o rodelas de cerámica, que anteriormente llamábamos “tejos” y que quizás eran trocadas por raciones de tortillas en las cocinas del centro de barrio. A nivel artesanal, además, podrían haber servido de plantillas para cortar rodelas de mica, concha, pizarra y otros materiales, indicadores quizás del estatus diferencial del personal que las portaba. En Xalasco, Tlaxcala, sin embargo, predominan los cuartos de rodelas, por lo que se propone que quizás las partes representen la procedencia de la mano de obra.