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Educational multimedia for the learning of acupuncture and acupressure by medical students
Multimedia educativa para el aprendizaje de la acupuntura y digitopuntura por estudiantes de Medicina
Registro en:
10.22201/facmed.20075057e.2019.32.18155
Autor
Lazo Herrera, Luis Alberto
León Sánchez, Bradly
Hernández-García, Frank
Robaina-Castillo, José Ignacio
Díaz Pita, Gicela
Institución
Resumen
Introduction: Natural and traditional medicine is applied in Cuba as a curricular strategy in the career of Medicine, constituting information and communication technologies one of the effective methods for its application.
Objective: To prepare an educational multimedia for the learning of acupuncture and acupressure by medical students.
Method: A technological development study was conducted at the University of Medical Sciences of Pinar del Río, from September 2017 to January 2018. For the preparation of the multimedia, the search and collection of information were identified as work stages. the selection of tools and the design. The product was validated by criteria provided by 18 experts in the field. The effectivenessof the use of the product was evaluated through a pedagogical experiment to the 28 students that integrated the sample.
Results: The multimedia shows a clear and attractive design. It offers a free navigation where the desired content can be reached quickly and easily. In their totality, the experts evaluated the product as “very appropriate”, and all the users issued “good” criteria in the “Facility”, “Functionality” and “Originality” indicators, in addition to presenting a similar behavior in the others. When applying the McNemar Test, all the values were significant, demonstrating the effectiveness of the elaborated tool.
Conclusions: The tool made allowed the student of the medical career to interact with the contents of acupuncture and acupressure, considering it useful as support material in teaching. Introducción: La medicina natural y tradicional se aplica en Cuba como estrategia curricular en la Carrera de Medicina, constituyendo las tecnologías de la información y las comunicaciones uno de los métodos efectivos para su aplicación.
Objetivo: Confeccionar una multimedia educativa para el aprendizaje de la acupuntura y digitopuntura por estudiantes de Medicina.
Método: Se realizó un estudio de desarrollo tecnológico en la Universidad de Ciencias Médicas de Pinar del Río, de septiembre de 2017 a enero de 2018. Para la confección de la multimedia se identificaron como etapas de trabajo la búsqueda y recopilación de información, la selección de herramientas y el diseño. Se validó el producto mediante criterios aportados por 18 expertos en la materia. Se evaluó la efectividad de la utilización del producto mediante un experimento pedagógico a los 28 estudiantes que integraron la muestra.
Resultados: La multimedia muestra un diseño claro y atractivo. Ofrece una libre navegación donde se puede llegar, rápido y fácilmente al contenido deseado. En su totalidad, los expertos evaluaron el producto de “muy adecuado”, y todos los usuarios emitieron criterios de “bien” en los indicadores “Facilidad”, “Funcionalidad” y “Originalidad”, además de presentarse un comportamiento similar en los restantes. Al aplicar el Test de Mc- Nemar, todos los valores dieron significativos, con lo que se demostró la efectividad de la herramienta elaborada.
Conclusiones: La herramienta confeccionada permitió al estudiante de la Carrera de Medicina interactuar con los contenidos de la acupuntura y la digitopuntura, considerándose útil como material de apoyo en la docencia.