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The LKT and the humanist education of the doctor
Las tecnologías del aprendizaje y del conocimiento (TAC) y la formación integral y humanista del médico
Registro en:
10.22201/facmed.20075057e.2019.31.18128
Autor
Parra Acosta, Haydeé
José López Loya, José
González Carrillo, Eliazar
Moriel Corral, Leticia
Vázquez Aguirre, Alma Delia
González Zambada, Nora Cecilia
Institución
Resumen
Introduction: With advances in technology and the Internet of all things, are generates new perspectives in the training of doctors. For this reason is important of using the Learning & Knowledge Technologies (LKT) that corresponds to Information and Communication Technologies oriented to pedagogical processes to favor humanistic training.
Objective: The objective is to show the relationship that exists between the application of Learning & Knowledge Technologies (LKT) with the humanistic training of the physician by competencies.
Method: Cross-sectional non-experimental study, which was carried out through the application of an instrument like a questionnaire type to 152 students and 35 medical teachers to know their perception of humanistic training through the LKT. The questionnaire integrated 63 items that were answered using a centesimal scale. It was validated through a pilot group obtaining an alpha of Cronbach of 0.92.
Results: The descriptive results showed that there is a tendency to consider that the application of TACs in medical training contributes more to their integral development (87.60), to academic performance (83.8) and to the development of competences (80.80) than to humanistic training (58.9). However, a significant relationship was observed between medical education through the LKT and the humanistic training of the doctor (r 0.82). This indicates that the perception of teachers and students is not only different from correlational results, but also predisposes the training of physicians according to the challenges of the current socio-educational context. Introducción: Con los avances de las tecnologías y el internet de todas las cosas, se generan nuevas perspectivas en la formación de los médicos. De ahí la importancia de utilizar las tecnologías del aprendizaje y del conocimiento (TAC) que corresponden a las tecnologías de información (TIC) y comunicación orientadas a procesos pedagógicos para favorecer la formación humanista.
Objetivo: Mostrar la relación que existe entre la aplicación de las TAC, con la formación integral y humanista del médico por competencias.
Método: Estudio transversal no experimental, que se realizó mediante la aplicación de un instrumento, tipo cuestionario, a 152 estudiantes y 35 docentes de medicina, que mide la percepción que tienen de la formación humanista a través de las TAC. El cuestionario integró 63 ítems que se respondieron mediante una escala centesimal. Fue validado a través de un grupo piloto obteniendo un alpha de Cronbach de 0.92.
Resultados: Los resultados descriptivos mostraron que existe tendencia en considerar que la aplicación de las TAC en la formación médica contribuye más al desarrollo integral (87.60), al desempeño académico (83.8) y al desarrollo de competencias (80.80), que a la formación humanista (58.9). Sin embargo, se observó una relación significativa entre la educación médica a través de las TAC y la formación humanista del médico (r. 0.82). Lo cual indica que la percepción que tienen los docentes y estudiantes, no solo es distinta a los resultados correlacionales, sino que predisponen la formación de los médicos acorde a los retos del contexto socioeducativo actual.