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The representation of human passions as an epidemic in history the comic of Hortensia and Death
La representación de las pasiones humanas como epidemia en la historieta El cuento de Hortensia y la Muerte.
Autor
Castelli Olvera, Sarahi Isuki
Resumen
In this work, we propose to analyze the Mexican comic strip, “The story of Hortensia and death”, by Verónica Jiménez (2019). We propose that it is a comic created from neo-baroque aesthetics, which uses the framed story and metalepsis to represent two scenarios: a magical-metaphorical and a post-apocalyptic science fiction scenario. One is the metaphor of the other, but in both, it represents a land destroyed by human passions (7 Catholic deadly sins), which are assimilated to a virus. This work is based on the inductive paradigm of indexical inferences of Carlo Ginzburg, from which a description of the source begins, to later analyze the primary source from its socio-cultural and theoretical references. We conclude that this proposal is made from a neo-baroque aesthetic, in which the different components are inserted according to different modes of repetition, the result of the productive consumption of the author. En este trabajo, proponemos analizar la historieta mexicana, El cuento de Hortensia y la muerte, de Verónica Jiménez (2019). Proponemos que se trata de una historieta creada a partir de la estética neobarroca, que utiliza el relato enmarcado y la metalepsis para representar dos escenarios: uno mágico-metafórico y otro postapocalíptico de ciencia ficción. Uno es la metáfora del otro, pero en ambos, se representa a una tierra destruida por las pasiones humanas (7 pecados capitales católicos), las cuales se asimilan a un virus. Este trabajo se sustenta en el paradigma inductivo de inferencias indiciales del Carlo Ginzburg, a partir del cual se inicia una descripción de la fuente, para después analizar la fuente primaria a partir de sus referentes socio culturales y teóricos. Concluimos que esta propuesta está elaborada a partir de una estética neobarroca, en la que los diferentes componentes, se insertan atendiendo a distintos modos de repetición, resultado del consumo productivo de la autora.