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Language ideologies in Chile: The Bulletin of the Chilean Academy of the Spanish Language (1915-1931)
Ideologías lingüísticas en Chile: El Boletín de la Academia Chilena de la lengua (1915-1931)
Autor
Cifuentes Sandoval, Juan
Institución
Resumen
In this investigation we analyze, from the point of view of glottopolitics, the metalinguistics discourses published on “El Boletín” of the Chilean Academy of the Spanish Language between 1915 and 1931, the period of the institution’s reactivation. This phase has special significance because the Chilean Academy strives to reposition itself in the Chilean cultural field after a long recess (1888-1913) in which relevant changes developed in the country (the emergence of new social actors as well as the establishment of Chilean state-nation modernizing projects). At the same time the hispanist cultural trend acts with great force, represented by the Spanish Royal Academy and its American branches. Our frame of reference is historical glottopolitics, and our main analytical concept is language ideology (Del Valle & Meirinho, 2016). From this background we apply a discursive analysis oriented toward the contents of academic discourses published on the Academy’s official magazine in the already indicated period. Our conclusion is that the language ideology contained in the corpus corresponds in general terms to the standard language ideology (correction ideal and cult related literary and Castile-oriented language model) but permeated by local specific context (strive to modernization, linked with a “nation” discoursive object) as well as global (panhispanist ideals and language’s unity). En la presente investigación analizamos desde el marco de la glotopolítica los discursos metalingüísticos publicados en el Boletín de la Academia Chilena de la Lengua entre los años 1915 y 1931, periodo correspondiente a la reactivación de la institución y en el que ocurren cambios relevantes en el país (emergencia de nuevos actores sociales, así como afianzamiento de proyectos modernizadores del Estado-nación chileno), al mismo tiempo que actúa con gran fuerza la corriente cultural hispanista representada por la Real Academia Española y sus correspondientes americanas.
Nuestro estudio tiene como marco de referencia la glotopolítica histórica y usa como concepto analítico central el de ideología lingüística (Del Valle & Meirinho 2016). Desde el punto de vista metodológico recurre a herramientas del análisis discursivo orientado al contenido de los discursos académicos publicados en la revista oficial de la Academia, el Boletín, durante el periodo indicado.
Concluimos que la ideología lingüística del corpus coincide, grosso modo, con la ideología de la lengua estándar (ideal de corrección, modelo de lengua culto, literario y castellanizante), pero permeada tanto por el contexto específico local (afán de modernización y vínculo con el objeto discursivo “nación”) como el global (ideal del panhispanismo y la unidad de la lengua).
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