bachelorThesis
Influenceof flipped classroom in English readingcomprehension of the second year bachillerato students.
Fecha
2017Autor
Carvajal López, María Fernanda
Mackay Sanyer, Mauro Alejandro.
Institución
Resumen
This investigation was executed by this project’s authors in order to identify
the problems of Second Year Bachillerato students in English Reading
Comprehension in “Colegio Nacional Técnico Clemente Yerovi Indaburu”.
Their aim was to determine the influence of the use of Flipped Classroom for
improving reading comprehension in learning English as a foreign language.
The authors consulted other works concerning the flipped classroom and
reading comprehension to establish the theoretical bases. Different theoretical
methods were used to carry out this research; such as analysis-synthesis,
inductive-deductive, logical-historical, systemic-structural-functional; statistical
methods; empirical techniques well as classroom observations, interviews and
surveys. These techniques were used as instruments applied to the study
population in the educational institution. Based on the results of this
investigation, it was concluded that the use of the flipped classroom does
influence on improving reading comprehension in English. For this reason, it
has been recommended a pedagogic, didactic and educational resource,
aimed to the teacher. The proposal established is a didactic technique guide
for the implementation of Flipped Classroom to improve English Reading
Comprehension. lectora en inglés de los estudiantes del Segundo Año de Bachillerato del “Colegio Nacional Técnico Clemente
Yerovi Indaburu”. Su objetivo era determinar la influencia del uso del aula invertida para el mejoramiento de la
comprensión lectora en el aprendizaje del idioma inglés como lengua extranjera. Los autores consultaron otros
trabajos concernientes al aula invertida y la comprensión lectora para establecer las bases teóricas. Fueron
utilizados distintos métodos teóricos para la realización de esta investigación; tales como análisis-síntesis,
inductivo-deductivo, lógico-histórico, sistémico-estructural-funcional; métodos estadísticos; además de técnicas
empíricas como observaciones de clase, entrevistas y encuestas. Estas técnicas fueron usadas como instrumentos
aplicados a la población estudiada dentro del plantel educativo. Con base en los resultados de esta investigación,
se concluyó que el uso del aula invertida si influencia en el mejoramiento de la comprensión lectora en inglés. Por
esta razón, se ha recomendado un recurso pedagógico, didáctico y educativo, dirigida al docente. La propuesta
establecida es una guía con técnicas didácticas para la implementación del aula invertida para mejorar la
comprensión lectora en inglés.