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Weber´s theory of social stratification: a critical analysis
La teoría de la estratificación social de Weber: un análisis crítico
Registro en:
10.4206/rev.austral.cienc.soc.2006.n11-01
Autor
Duek, Celia
Inda, Graciela
Institución
Resumen
The objective of this article is to examine the ideas of German sociologist Max Weber on social stratification, under the central postulates of his global theoretical system that is linked for the most part with his “methodological individualism”. “Social classes” are not from the weberian perspective the only way of approaching the division of society. Next to the division in classes it can be postulated, parallelly, the division in estates and parties, whether it involves the distribution of economic, social or political power. With this model of three-dimensional stratification, Weber gives autonomy to the economic, social and political spheres and rejects the possibility to award one of them with a last instance determination, limiting this way the primordial importance granted by Marxist theory to the division of society in classes. Finally, this conception is a direct influence in many of the most outstanding representatives of academic sociology in the XX century. El objetivo de este artículo es examinar las ideas del sociólogo alemán Max Weber sobre la estratificación social, a la luz de los postulados centrales de su sistema teórico global, vinculados mayoritariamente con su “individualismo metodológico”. Las “clases” no son desde la perspectiva weberiana la única forma de abordar la división de la sociedad. Junto a la división en clases puede postularse, paralelamente, la división en estamentos y partidos, según se trate de la distribución del poder económico, social o político. Con este modelo de estratificación tridimensional, Weber “autonomiza” las esferas económica, social y política y rechaza la posibilidad de adjudicar a una de ellas la determinación en última instancia, relativizando así la importancia primordial otorgada por la teoría marxista a la división de la sociedad en clases. Esta concepción de Weber, resta agregar, influye directamente en muchos de los más destacados representantes de la sociología académica del siglo XX.