info:eu-repo/semantics/article
Mapuche huilliche women's political visibility in the province of Osorno. Emergence of a sui generis feminism?
Visibilidad política entre las mujeres mapuche huilliche de la provincia de Osorno. ¿Emergencia de un feminismo sui generis?
Registro en:
10.4206/rev.austral.cienc.soc.2015.n29-04
Autor
Duquesnoy, Michel
Institución
Resumen
The purpose of this paper is to contextualize the implications of williche women's responsibility in the political arena and the current cultural movement, and to answer to what extent this inmersion reveals the emergence of a hypothetical sui generis. The speeches in which the paper is based, affirm their determination to sublimate the effects of subordination and stigmatization whose features can be felt despite a noticeable change in the non-indigenous Chilean population. The main concern that crosses these reflections raises a question about the need to agree or reject the existence of a singular feminism. This paper also seeks to address to what extent discourses, attitudes, and praxis of women would give williche standing and influence. If cautiously, the author postulates a positive response to the previous dilemma, he attempts to show that this feminism born in and promoted in and from the periphery of the periphery, boasts in all cases being forged and expresses itself far from academic discussions, which are imbued with a strong conceptual straitjacket designed from a hegemonic center. El propósito de este trabajo es contextualizar la implicancia de las mujeres williche que resuelven responsabilizarse en la arena política y en el movimiento cultural actual, y responder en qué medida esta inmersión revela la emergencia de un hipotético feminismo sui generis. Los discursos en los que se basa este artículo afirman, afirman su determinación para sublimar los efectos de la subordinación y estigmatización, cuyos rasgos se hacen todavía sentir hasta la fecha. La preocupación principal que atraviesa estas reflexiones plantea un interrogante sobre la necesidad de convenir o rechazar la existencia de un feminismo singular, y en qué medida los discursos, actitudes y praxis de las mujeres williche le darían pie e incidencia. Si, con cautela, el autor postula una respuesta positiva al dilema anterior, intenta mostrar que este feminismo, nacido en y promovido en y desde la periferia de la periferia, se vanagloria en todos los casos de forjarse y expresarse lejos de las discusiones académicas imbuidas de un fuerte camisón conceptual pensado en un centro hegemónico.