info:eu-repo/semantics/article
Student for mathematics teachers and the construction of the disciplinary identity
Estudiante de docencia en matemáticas y la construcción de la identidad disciplinar
Registro en:
10.4067/S0718-07052021000100109
Autor
Opazo Arellano, Claudio Enrique
Cordero Osorio, Francisco
Institución
Resumen
In this research we offer empirical evidence that disciplinary identity is a factor in the training of students in mathematics teaching. We show, with the Socioepistemological Theory of Mathematics Education, how this factor intervenes in the resignifications of mathematical knowledge and in the definition of the mathematics teacher function. The source of analysis was found in the student's school-academic setting accompanied by the development of the vision of teaching and mathematical knowledge that is building on the permanent habit of school activity designs. Using ethnographic methods and semi-structured interviews, immersions were conducted with communities of students who are being trained in teaching. As a result of the research it was found that in the permanent habit of designing school activities is the source of meaning that defines the disciplinary identity. En esta investigación ofrecemos evidencia empírica de que la identidad disciplinar es un factor de la formación de los estudiantes de docencia en matemáticas. Mostramos, con la Teoría Socioepistemológica de la Matemática Educativa, cómo ese factor interviene en la resignificación del conocimiento matemático y en la definición de la función del docente de matemáticas. La fuente de análisis se encontró en el escenario escolar-académico del estudiante acompañado del desarrollo de la visión de la enseñanza y la del conocimiento matemático que va construyendo en el hábito permanente de los diseños de actividades escolares. Con métodos etnográficos y entrevistas semiestructuradas se realizaron inmersiones con comunidades de estudiantes que se están formando en la docencia. Como resultado de la investigación se encontró que en el hábito permanente del diseño de actividades escolares está la fuente de sentido que define la identidad disciplinar.