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Physical education program for children of first and second grade of Angola
Programa de educación física para niños de primer y segundo grado de Angola
Autor
Tavares, Ruth Da Silva
Sosa, Osmery Prado
Telles, Yoandris Espinosa
Resumen
A Physical Education Program for first and second grade children in Angola is the result of a scientific research that answers the question: How to promote physical development in first and second grade children of primary schools in the City of Kilamba in Luanda, Angola? That served as a scientific problem. For which it was proposed as an objective: to develop a Physical Education program to promote physical development in first and second grade children. Through the use of theoretical and empirical methods such as historical-logical, analytical-synthetic, systemic, measurement, observation, survey, interview, review of official documents and experiment, the existence of different limitations was found in the theoretical and methodological order, which allowed to affirm that the current program does not favor a physical-motor development in these children, according to their ages. The research was carried out from March 2016 to March 2017, taken as a population 213 boys and girls of first and second grade of Kilamba 2 primary school in the province of Luanda-Angola, from which a random sample of 64 children from both sexes representing 30% of the population, those who underwent an experiment to verify the effectiveness of the program, resulting in improvements in the physical development of children under investigation. Un Programa de Educación Física para niños de primero y segundo grado en Angola es el resultado de una investigación científica que responde a la interrogante: ¿Cómo favorecer el desarrollo físico en niños de primero y segundo grado de las escuelas primarias de la Ciudad de Kilamba en Luanda, Angola? Que sirvió como problema científico. Para el cual se propuso como objetivo: elaborar un programa de Educación Física para favorecer el desarrollo físico en niños de primero y segundo grado. A través del uso de métodos teóricos y empíricos como el histórico-lógico, el analítico-sintético, el sistémico, la medición, la observación, la encuesta, la entrevista, la revisión de documentos oficiales y el experimento, se constató la existencia de diferentes limitantes en el orden teórico y metodológico, lo que permitió afirmar que el programa actual no propicia un desarrollo físico-motor en estos niños, de acuerdo a sus edades. La investigación se desarrolló desde marzo 2016 hasta marzo de 2017, tomado como población 213 niños y niñas de primero y segundo grado de la escuela primaria Kilamba 2 en la provincia de Luanda-Angola, de la cual se extrajo una muestra aleatoria de 64 niños de ambos sexos que representa el 30% de la población, los que se sometieron a un experimento para comprobar la efectividad del programa, obteniéndose como resultado mejoras en el desarrollo físico de los niños objetos de investigación.