info:eu-repo/semantics/article
THE POSITION OF A GUARDIAN OF THE MASTERS IN SCIENCES OF THE EDUCATION IN THE PROVINCE OF VILLA CLARA
LA TUTORÍA DE LA MAESTRÍA EN CIENCIAS DE LA EDUCACIÓN EN LA PROVINCIA DE VILLA CLARA
Autor
Asencio Cabot , Esperanza
Evora Larios , Edyn
Mesa Carpio , Nancy
Resumen
The improvement of the level of professionals constitutes an issue of great significances in the transformations that are taking places in Cuban Education nowadays. The need of achieving high levels of professional competence and advancing capacities for the investigator has determinates an increment in the academic formation of postgraduate courses mainly in those to apply for a master´s degree. In this form of upgrading the advising and the adviser have great importance. In special, the called «Master of Education Sciences widely accessible», the advising reaches new characteristics and levels of significances. In this paper, it will be dealt some theoretical rationales as a support and the point of departure and practice experience related to the advising in Villa Clara province. Le elevación de la profesionalidad de los graduados universitarios constituye un aspecto de gran significación en las profundas transformaciones que se están operando en la educación cubana en los momentos actuales. La necesidad de lograr altos niveles de competencia profesional y avanzadas capacidades para la investigación y la innovación, han determinado un incremento sustancial en la formación académica de postgrado, en especial en las maestrías; en esta forma de superación la actividad de tutoría y la figura del tutor tienen una importancia significativa. En especial, en la Maestría en Ciencias de la Educación de amplio acceso (MCE), la tutoría alcanza nuevos rasgos y niveles de significación. Precisamente, en este trabajo se abordarán algunos referentes teóricos de partida y las experiencias prácticas relacionadas con la tutoría en el territorio de la provincia de Villa Clara.