info:eu-repo/semantics/article
project Canaima like educational tool to achieve an effective and significant learning
proyecto Canaima como herramienta educativa para lograr un aprendizaje efectivo y significativo
Autor
Alarcón, Domingo A.
Montilla Dávila, Milagro Yesenia
Resumen
This work presents of investigation had as purpose develop didactic activities based on the use of the Canaima as educational tool for the optimization of the significant learning in the students of the second degree section "B", of Basic School Bolivariana "Gladys Celina Lobo of Carnevalli", located in the Liberating municipality, of the condition Merida. The study there rests on an investigation action participant designed in five phases: I diagnose, Planning, Execution, Evaluation and Systematizing. The key informants were constituted by twenty-five (25) students and (1) teacher. For the compilation of the information they used as technology the observation; since instruments there was in use a comprising list of check of seven (7) indicators to observing and with a scale of response of two alternatives It Is Observed and Is not Observed, besides the record of the diary of the investigator. As for the validity and reliability of the instruments there was applied the method of the triangulation in which there was demonstrated that a correspondence exists between the information thrown by the key informants. The diagnosis threw, that the docents do not motivate to the students to use the portable Canaima, it applies few strategies for the education, which affects unfavorably in that the TIC'S do not join, with the intention of strengthening the significant learnings in the students. For this reason, they were planned, executed and evaluated didactic strategies using the Canaima for the strengthening of the education and the significant improvement of the learning of the involved students. Este trabajo de investigación tuvo como finalidad desarrollar actividades didácticas basadas en el uso de la Canaima como herramienta educativa para la optimización del aprendizaje significativo en los estudiantes de segundo grado sección “B”, de Escuela Básica Bolivariana “Gladys Celina Lobo de Carnevalli”, ubicada en el municipio Libertador, del estado Mérida. El estudio se apoya en una investigación acción participante diseñada en cinco fases: Diagnostico, Planificación, Ejecución, Evaluación y Sistematización. Los informantes claves fueron constituidos por veinticinco (25) estudiantes y (1) docente. Para la recolección de la información se utilizaron como técnica la observación; como instrumentos se utilizó una lista de cotejo contentiva de siete (7) indicadores a observar y con una escala de respuesta de dos alternativas Se Observa y No Se Observa, además del registro del diario de la investigadora. En cuanto a la validez y fiabilidad de los instrumentos se aplicó el método de la triangulación en el cual se evidenció que existe una correspondencia entre los datos arrojados por los informantes claves. El diagnóstico arrojó, que las docentes no motivan a los estudiantes para utilizar la portátil Canaima, aplica pocas estrategias para la enseñanza, lo que incide desfavorablemente en que no se incorporen las TIC´S, con el propósito de fortalecer los aprendizajes significativos en los estudiantes. Por esta razón, se planificaron, ejecutaron y evaluaron estrategias didácticas utilizando la Canaima para el fortalecimiento de la enseñanza y la mejora significativa del aprendizaje de los estudiantes involucrados.