Ignorance or Interest: why states do not regulate transboundary aquifers?
Ignorancia o Interés: ¿por qué los Estados no regulan los acuíferos transfronterizos?
Fecha
2021Autor
Aydin, Umut
PONTIFICIA UNIVERSIDAD CATOLICA DE CHILE
Institución
Resumen
Why states do not regulate transboundary aquifers? In addressing the international politics of groundwater regulation, this thesis is concerned with the factors that exert influence on transboundary aquifer's regulation; the processes by which interstate agreements on shared aquifers (if any) are negotiated and the final result, that is, the kind of rules and regimes established and implemented for aquifer’s management (how strict is it). The objective is to explore the local, regional or international political forces that facilitate or hinder the coordination of policies between states, and to analyze the strengths and weaknesses of various institutional mechanisms by which states have sought to cooperate in managing and preserving groundwater resources. Considering whether transboundary aquifers will be regulated, and how strict their regulation will be as the outcome to be explained, I will focus on the impact of scientific knowledge about the aquifer, the presence of status quo stakeholders, and domestic political actors in favor of regulating transboundary aquifers.
This Ph.D. thesis introduces this topic from a theoretical framework based on international relations approach, and also incorporates International Law and Geological approaches in order to understand why (or why not) states regulate this strategic transboundary resource. The research strategy is based on the study of three cases: the Genevese Aquifer, where transnational regulation between France and the Switzerland has been possible; ii) the Guaraní Aquifer, where transnational regulation between Argentina, Brazil, Paraguay and Uruguay has recently entered into force, after more than ten years since the states signed it, but where states have made no progress since they signed the agreement; iii) the Ollagüe-Pastos Grandes and Ascotán Aquifers, shared between Chile and Bolivia, which have not been regulated. ¿Por qué los estados no regulan los acuíferos transfronterizos? Al abordar la política internacional de regulación de las aguas subterráneas, esta tesis se ocupa de los factores que ejercen influencia en la regulación de los acuíferos transfronterizos; los procesos mediante los cuales se negocian los acuerdos interestatales sobre acuíferos compartidos (si los hay) y el resultado final, es decir, el tipo de reglas y regímenes establecidos e implementados para la gestión del acuífero (cuán estricto es). El objetivo es explorar las fuerzas políticas locales, regionales o internacionales que facilitan o dificultan la coordinación de políticas entre estados, y analizar las fortalezas y debilidades de diversos mecanismos institucionales establecidos para cooperar en la gestión y conservación de las aguas subterráneas compartidas. Considerando la regulación de los acuíferos transfronterizos -y cuán estricta será- como resultado a explicar, el análisis se centra en tres factores causales aquí considerados como fundamentales: el impacto del conocimiento científico sobre el acuífero, la presencia de actores económicos a favor del status quo, y de actores políticos nacionales a favor de la regulación de esos acuíferos transfronterizos.
La presente tesis doctoral introduce este tema desde la perspectiva de las relaciones internacionales, incorporando conocimientos y enfoques provenientes del Derecho Internacional y la Hidrogeología para comprender por qué (o por qué no) los Estados regulan este recurso estratégico transfronterizo. La estrategia de investigación se basa en el estudio de tres casos: el Acuífero de Ginebra, un caso exitoso de regulación transnacional entre Francia y Suiza; ii) el Acuífero Guaraní, donde recientemente entró en vigor el acuerdo entre Argentina, Brasil, Paraguay y Uruguay -luego de más de diez años desde su firma-, pero los estados aún no han realizado avances en esa materia; iii) los acuíferos Ollagüe-Pastos Grandes y Ascotán, compartidos entre Chile y Bolivia, que no han sido regulados.