Article
Intrapreneurship model in the software industry
Fecha
2022-01Autor
Galván Vela, Esthela
Sánchez Tovar, Yesenia
Sánchez Limón, Mónica Lorena
Ravina-Ripoll, Rafael
Institución
Resumen
The complexity of business dynamics demands that companies search for alternative ways
to ensure their growth and survival. Thus intrapreneurship emerges as an ad-hoc strategy.
For this behaviour to develop, it is necessary to have favourable external and internal
environmental conditions. Hence, the objective of this study was to explain the influence
of environmental and organisational factors on intrapreneurial behaviour in the software
sector in the north of Mexico. To fulfil the objective of the study, methodological triangulation combining qualitative and quantitative research techniques was used. In the
qualitative study, eight business leaders were interviewed who contributed to the enrichment of the proposed research model. Finally, an instrument was constructed and validated
to analyse factors affecting intrapreneurship in software companies in Northern Mexico
with 190 valid observations. The quantitative analysis consisted of the evaluation of the
model using the covariance structural equation technique. It is concluded that the external
elements that most explain intrapreneurial behaviour are hostile conditions; likewise, the
internal factors related to intrapreneurship are formal controls, time availability, and the
company’s entrepreneurial vision. The importance of the valorisation of this behaviour by
the company’s top management in terms of probable results that contribute to the development of their respective industries is discussed.
RESUMEN La complejidad de la dinámica empresarial exige que las empresas busquen formas alternativas para asegurar su crecimiento y supervivencia. Así surge el intraemprendimiento como una estrategia ad-hoc. Para que este comportamiento se desarrolle, es necesario contar con condiciones ambientales externas e internas favorables. De ahí que el objetivo de este estudio fue explicar la influencia de los factores ambientales y organizacionales en el comportamiento intraemprendedor en el sector del software en el norte de México. Para cumplir con el objetivo del estudio se utilizó la triangulación metodológica combinando técnicas de investigación cualitativas y cuantitativas. En el estudio cualitativo se entrevistó a ocho líderes empresariales que contribuyeron al enriquecimiento del modelo de investigación propuesto. Finalmente, se construyó y validó un instrumento para analizar los factores que inciden en el intraemprendimiento en empresas de software del norte de México con 190 observaciones válidas. El análisis cuantitativo consistió en la evaluación del modelo mediante la técnica de ecuaciones estructurales de covarianza. Se concluye que los elementos externos que más explican el comportamiento intraemprendedor son las condiciones hostiles; asimismo, los factores internos relacionados con el intraemprendimiento son los controles formales, la disponibilidad de tiempo y la visión emprendedora de la empresa. Se discute la importancia de la valorización de este comportamiento por parte de la alta dirección de la empresa en términos de resultados probables que contribuyan al desarrollo de sus respectivas industrias.