dc.creatorGalván Vela, Esthela
dc.creatorSánchez Tovar, Yesenia
dc.creatorSánchez Limón, Mónica Lorena
dc.creatorRavina-Ripoll, Rafael
dc.date.accessioned2022-03-10T18:51:12Z
dc.date.available2022-03-10T18:51:12Z
dc.date.created2022-03-10T18:51:12Z
dc.date.issued2022-01
dc.identifierhttps://repositorio.cetys.mx/handle/60000/1387
dc.identifierhttps://doi.org/10.1007/s11135-021-01309-1
dc.identifierScopus
dc.description.abstractThe complexity of business dynamics demands that companies search for alternative ways to ensure their growth and survival. Thus intrapreneurship emerges as an ad-hoc strategy. For this behaviour to develop, it is necessary to have favourable external and internal environmental conditions. Hence, the objective of this study was to explain the influence of environmental and organisational factors on intrapreneurial behaviour in the software sector in the north of Mexico. To fulfil the objective of the study, methodological triangulation combining qualitative and quantitative research techniques was used. In the qualitative study, eight business leaders were interviewed who contributed to the enrichment of the proposed research model. Finally, an instrument was constructed and validated to analyse factors affecting intrapreneurship in software companies in Northern Mexico with 190 valid observations. The quantitative analysis consisted of the evaluation of the model using the covariance structural equation technique. It is concluded that the external elements that most explain intrapreneurial behaviour are hostile conditions; likewise, the internal factors related to intrapreneurship are formal controls, time availability, and the company’s entrepreneurial vision. The importance of the valorisation of this behaviour by the company’s top management in terms of probable results that contribute to the development of their respective industries is discussed. RESUMEN La complejidad de la dinámica empresarial exige que las empresas busquen formas alternativas para asegurar su crecimiento y supervivencia. Así surge el intraemprendimiento como una estrategia ad-hoc. Para que este comportamiento se desarrolle, es necesario contar con condiciones ambientales externas e internas favorables. De ahí que el objetivo de este estudio fue explicar la influencia de los factores ambientales y organizacionales en el comportamiento intraemprendedor en el sector del software en el norte de México. Para cumplir con el objetivo del estudio se utilizó la triangulación metodológica combinando técnicas de investigación cualitativas y cuantitativas. En el estudio cualitativo se entrevistó a ocho líderes empresariales que contribuyeron al enriquecimiento del modelo de investigación propuesto. Finalmente, se construyó y validó un instrumento para analizar los factores que inciden en el intraemprendimiento en empresas de software del norte de México con 190 observaciones válidas. El análisis cuantitativo consistió en la evaluación del modelo mediante la técnica de ecuaciones estructurales de covarianza. Se concluye que los elementos externos que más explican el comportamiento intraemprendedor son las condiciones hostiles; asimismo, los factores internos relacionados con el intraemprendimiento son los controles formales, la disponibilidad de tiempo y la visión emprendedora de la empresa. Se discute la importancia de la valorización de este comportamiento por parte de la alta dirección de la empresa en términos de resultados probables que contribuyan al desarrollo de sus respectivas industrias.
dc.languageen_US
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.5/mx/
dc.rightsAtribución-NoComercial-CompartirIgual 2.5 México
dc.subjectIntrapreneurship
dc.subjectCorporate entrepreneurship
dc.subjectOrganisational factors
dc.subjectEnvironmental factors
dc.titleIntrapreneurship model in the software industry
dc.typeArticle


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