Tesis
La arquitectura en el centro de Morelia, 1930-1975. Diálogos con la fábrica histórica
Fecha
2015-12Autor
Gutiérrez Vargas, Elvia
Resumen
This thesis deals with the relationship between the constructive, spatial and formal solutions of the buildings erected in the historical center of Morelia between 1930 and 1975 and the pre-existing buildings in the city center. This phenomena is analyzed in relation to state and municipal legislation and to local actors (professional builders and associations involved in the production of architecture in the period) and who shared an imaginary Morelia as a "colonial city". From the review and analysis of sources, including archival documents, newspaper articles, interviews and the buildings themselves, the author identifies two distinct periods. The first, roughly from 1930 to 1955, corresponds to a period when new works were overseen by the “Junta Local Pro-Conservación de Monumentos Coloniales”. The buildings are characterized by a freer architecture incorporating traditional with modern elements. During the second period from 1956 to1975, new buildings were designed using a local instruction booklet with models (Instructivo para Ingenieros, Arquitectos y Constructores en el Centro Histórico de Morelia) which presented rigid rules that limited the innovation of architectural creativity in order to preserve a “typical colonial appearance”. This suggests that legislation was decisive in regulating the participation of professionals and actors in order to guarantee a "colonial" image. The resulting architecture both reinforced the local imaginary of the city as colonial and contributed to the process of promoting the city as a tourist destination. The author concludes that the contribution of the 20th century to the architecture of Morelia is should not be judged as falsification or simple façadism, but rather, should be understood in its historic context and in relation to the values of the local population, who used different strategies to create a dialogue between the old and the new. Este trabajo trata la relación entre las soluciones constructivas, espaciales y formales de las edificaciones en el centro de Morelia entre 1930 y 1975 y las preexistencias en el centro de la ciudad. En este fenómeno se relaciona la legislación estatal y municipal, los actores locales (profesionales constructores y asociaciones que participaron en la producción de la arquitectura en el periodo) que tenían un imaginario de Morelia de una “ciudad colonial”. A partir de la revisión y análisis de fuentes, se distinguen dos periodos: el primero de 1930 a 1955, las nuevas obras se regulaban por la Junta Local Pro-Conservación de Monumentos Coloniales, los edificios se caracterizan por una arquitectura más libre en la incorporación de elementos tradicionales con elementos de modernidad. El segundo periodo de 1956 a 1975, las nuevas construcciones se basan en el Instructivo para Ingenieros, Arquitectos y Constructores en el Centro Histórico de Morelia, normativa que limitó la innovación de la creatividad arquitectónica con el fin de conservar un “aspecto típico y colonial”. Lo anterior, sugiere que la legislación fue determinante en la forma en que se reguló la participación de los profesionales y las actuaciones que dieron lugar a una imagen “colonial”. La arquitectura producida es resultado del sentir de los morelianos y de procesos de promoción turística de la ciudad. Se considera que la arquitectura en el centro de Morelia, construida entre 1930-1975 más que simple fachadismo o falsificación, es una expresión auténtica del pensar del momento en diálogo con la fábrica histórica.