Tesis
La obra mural de José Renau en México
Fecha
2019-10Autor
Pérez Aguirre, Dulze María
Resumen
This research will analyze the mural work of José Renau in Mexico that he did between 1939 and 1958, a period that began a new stage as a muralist. This will allow us to know the contributions that his paintings gave to Mexican muralism, the interests he shared with David Alfaro Siqueiros, as technological tools and industrial materials, to show the influence that occurred between these two painters, as well as other elements that allowed demonstrate the versatility of Renau's mural production as part of the muralist movement and the artistic-cultural heritage. In addition to contextualizing the artistic and historical environment in which Renau developed, both in the Spanish and Mexican territory, linking his experience in the latter country with the mural activities he carried out in the German Democratic Republic. To achieve the proposal, the text is made up of a preamble, five chapters and an epilogue that go from the general to the particular. In the different chapters the post-revolutionary cultural projects that were developed during the government of Álvaro Obregón until Lázaro Cárdenas will be addressed, to identify the origin of the Mexican muralist movement; the relations between Mexico and the Second Spanish Republic will be studied through cultural and pedagogical missions, as well as artistic-cultural activities that developed during the Civil War between Mexican and Spanish artists and intellectuals; they will investigate Renau's activities in the Spanish Civil War; Renau's relationship with Siqueiros will be noted in order to know the artistic influence that occurred between these two artists and the common interests they shared; finally, the murals that Renau painted in Mexico will be analyzed, observing the affinity of the themes with the elements of Mexican muralism and the message to be transmitted, as well as the vision he had of Mexico as an exile, at the same time, the contributions they gave were identified to this artistic current, the patrons who requested them and the public that were directed. 1939 a 1958, periodo que inició una nueva etapa como muralista. Esto nos permitirá conocer las aportaciones que dieron sus pinturas al muralismo mexicano, los intereses que compartía con David Alfaro Siqueiros, como herramientas tecnológicas y materiales industriales, para echar de ver la influencia que se dio entre estos dos pintores, así como otros elementos que permitieran evidenciar la versatilidad de la producción muralística de Renau como parte del movimiento muralista y del patrimonio artístico-cultural. Además de contextualizar el ambiente artístico e histórico en el que se desarrolló Renau, tanto en el territorio español como en el mexicano, vinculando su experiencia en este último país con las actividades murales que realizó en la República Democrática Alemana. Para lograr lo propuesto, el texto está conformado por un preámbulo, cinco capítulos y un epilogo que van de lo general a lo particular. En los diferentes capítulos se abordarán los proyectos culturales posrevolucionarios que se desarrollaron durante el gobierno de Álvaro Obregón hasta Lázaro Cárdenas, para identificar el origen del movimiento muralista mexicano; se estudiará las relaciones entre México y la Segunda República española a través de las misiones culturales y pedagógicas, así como las actividades artístico-culturales que se desarrollaron durante la Guerra Civil entre artistas e intelectuales mexicanos y españoles; indagarán en las actividades que realizó Renau en la Guerra Civil española; se advertirán la relación de Renau con Siqueiros con el propósito de conocer la influencia artística que se dio entre estos dos artistas y los intereses en común que compartían; finalmente, se analizarán los murales que pintó Renau en México observar la afinidad de las temáticas con los elementos del muralismo mexicano y el mensaje a transmitir, así como la visión que tenía de México como exiliado, al mismo tiempo, se identificaron las contribuciones que dieron a esta corriente artística, los mecenas que los solicitaron y al público que iban dirigidas.