Tesis
Impacto de una intervención educativa de enfermería en adultos con úlceras en extremidad inferior
Date
2021-09Author
Durán Herrrera, Leidy
Abstract
The ulcer in the lower limb is a physiopatological process characteristic of the limb and/or systemic, and it does not heal in the expected time interval. Objective. The main objective of this study was to evaluate the level of knowledge that the adult with a limb ulcer has in the Wound Clinic of the Regional Hospital ISSSTE Atapaneo before and after a Nursing educational intervention to improve self-care. Materials and methods. This is a quantitative study with a quasi-experimental design of pre-test and post-test, cross-sectional and prospective study. Non- probabilistic sampling, for convenience. Sample made of twenty adults with lower extremity ulcers from a second level Institution in Morelia, Michoacan, Mexico. Instrument application: “Measurement of self-care in adults with lower extremity ulcer”. The pre-test was applied and later application of nursing’s educational intervention. Likewise, a checklist with ten questions with a Likert scale was applied for six weeks during November and December 2020. Results: In the pretest, 37% of the adults with lower extremity ulcers showed a low level of knowledge, 35% medium and 28 high percentages. After the intervention and analysis of a check list was observed a statistically significant increase (p=0.000) in the dimension variables of knowledge, so the level of adult self-care increased. Conclusions. The results suggest an educational intervention based on a comprehensive management of the adult with an ulcer in the lower limb influenced the improvement of self-care. La úlcera en extremidad inferior es un proceso fisiopatológico propio de extremidad y/o sistémico, y que no cicatriza en el intervalo temporal esperado. Objetivo. Evaluar el impacto de una intervención educativa de enfermería en adultos con úlceras en extremidad inferior de la clínica de heridas del Hospital Regional ISSSTE Atapaneo. Material y métodos. Estudio cuantitativo, pre-experimental de pre prueba y pos prueba, longitudinal y prospectivo. Muestreo no probabilístico, por conveniencia. La muestra la conformaron 20 adultos con úlcera en extremidad inferior evaluados en una Institución de segundo nivel en Morelia, Michoacán. México. Se utilizó un instrumento validado titulado: “Medición del autocuidado en adultos con úlcera en extremidad inferior”, se aplicó la pre prueba y posteriormente la intervención educativa de Enfermería. Así mismo, se aplicó una lista de verificación con diez preguntas con escala Likert durante seis semanas en el periodo de noviembre-diciembre de 2020. Resultados. En el pre test, el 37% de los adultos con úlcera en extremidad inferior presentó un nivel de conocimiento bajo, el 35% medio y 28% alto. Después de la intervención y del análisis de la lista de verificación se observó un incremento estadísticamente significativo (p=0,000) en las variables de dimensión del conocimiento, lo cual incrementó el nivel de autocuidado del adulto. Conclusión. Las evidencias de los resultados sugieren que una intervención educativa de Enfermería basada en un manejo integral del adulto con úlcera en extremidad inferior influye en la mejora del autocuidado.