dc.contributorVeiga, Adriana Moreira da Rocha
dc.contributorhttp://lattes.cnpq.br/9245252793422468
dc.contributorCunha, Maria Isabel da
dc.contributorhttp://lattes.cnpq.br/0157149133885713
dc.contributorGariglio, José Angelo
dc.contributorhttp://lattes.cnpq.br/6524038089245903
dc.contributorAntunes, Helenise Sangoi
dc.contributorhttp://lattes.cnpq.br/6804330341401151
dc.contributorHenz, Celso Ilgo
dc.contributorhttp://lattes.cnpq.br/8841113239645760
dc.creatorSilva, Weliton Martins da
dc.date.accessioned2019-10-29T20:31:54Z
dc.date.accessioned2022-10-07T22:16:15Z
dc.date.available2019-10-29T20:31:54Z
dc.date.available2022-10-07T22:16:15Z
dc.date.created2019-10-29T20:31:54Z
dc.date.issued2018-08-24
dc.identifierhttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/18706
dc.identifier.urihttp://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/4036166
dc.description.abstractThis thesis is structured around the theme of insertion into teaching in basic education. It is derived from a qualitative research, taking as context schools of the state network of the city of Sete Lagoas – Minas Gerais. The general objective of the study, with narrative approach, was to understand how the basic education school composed of its different subjects can be configured as a (trans) formative ambience for the insertion of the beginning teacher. The research scenario was composed of 24 schools of the State Education Network of Sete Lagoas - MG that offer the final years of Elementary and High School. The subjects of our research are beginner teachers who have attended the last two public tenders of the State Education System of the State of Minas Gerais (2011 and 2014) for the city of Sete Lagoas, in other words, effective teachers with up to five years of teaching activity. The investigative process began with an exploratory study by means of a questionnaire sent to all the beginning teachers in order to identify the scenarios and the subjects of the research, including questions about the beginning of teaching. The main corpus of the research stems from the teaching narratives, whose content was worked through the Discursive Textual Analysis. The study brought the understanding that the school ambience can promote teacher well-being in the process of professional insertion, motivating him or her to remain in the career. However, it’s possible to verify that the insertion in teaching career requires a combined effort of the different agents responsible for educational policies in regard to training policies - initial and continuous and professional valorization. Finally, the Finally, the thesis is confirmed that the school environment influences the constitution of the identity of the beginner teacher in basic education, being able to constitute a positive or negative environment, being these determinant conditions for the insertion and permanence of these teachers in the teaching activity. It is a matter of priority, to care for the person in the transition phase from student to teacher, to create effective public policies that assure beginner teachers the objective and intersubjective conditions for learning while teaching and for their professional development, in positively welcoming school ambiences.
dc.description.abstractEsta Tesis se estructura dentro de la temática de la inserción a la docencia en la educación básica. Se deriva de una pesquisa de abordaje cualitativo, teniendo como contexto escuelas de la red estatal de la ciudad de Sete Lagoas – Minas Gerais. El objetivo general del estudio, de cuño narrativo, es comprender como la escuela de educación básica constituida por sus diferentes sujetos puede configurarse como ambiente (tras)formativo para la inserción del maestro principiante. El escenario de la pesquisa está compuesto por 24 escuelas de la Red Estatal de Educación de Sete Lagoas – MG que ofrecen los años finales de la Enseñanza Fundamental y la Enseñanza Media. Los sujetos de nuestra pesquisa se caracterizan por ser maestros principiantes, que han prestado los dos últimos concursos públicos del Sistema Estatal de Educación del Estado de Minas Gerais (2011 y 2014) para la ciudad de Sete Lagoas, o sea, profesores efectivos con hasta cinco años de actividad docente. El proceso investigativo se inició con un estudio exploratorio por medio de un cuestionario enviado a la totalidad de profesores principiantes con el objetivo de identificar los escenarios y los sujetos de la pesquisa, incluidas cuestiones sobre el inicio de la docencia. El corpus principal de la pesquisa resulta de las narrativas docentes, cuyo contenido fue trabajado mediante el Análisis Textual Discursivo. El estudio trajo la comprensión de que el ambiente escolar puede promocionar el bienestar docente en el proceso de inserción profesional, motivándolo a su permanencia en la carrera. Sin embargo, se puede constatar que la inserción a la docencia requiere un esfuerzo en conjunto de diferentes agentes responsables por las políticas educacionales en lo que se refiere a las políticas de formación – inicial y continuada y de valorización profesional. Finalmente, se confirma la Tesis de que el ambiente escolar influye en la constitución de la identidad del profesor principiante en la educación básica, pudiendo constituirse en un ambiente positivo o negativo, siendo estas condiciones determinantes para la inserción y permanencia de estos profesores en la actividad docente. Se impone como cuestión prioritaria, el cuidado con la persona, en la fase de transición de estudiante para profesor, careciendo de políticas públicas efectivas que aseguren a los profesores principiantes las condiciones objetivas e intersubjetivas para el aprendizaje en/de la docencia y para su desarrollo profesional, en ambientes escolares positivamente acogedores.
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Maria
dc.publisherBrasil
dc.publisherEducação
dc.publisherUFSM
dc.publisherPrograma de Pós-Graduação em Educação
dc.publisherCentro de Educação
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
dc.subjectAmbiência escolar
dc.subjectIniciação à docência
dc.subjectProfessor principiante
dc.subjectAprendizagem na/da docência
dc.subjectSchool environment
dc.subjectIntroduction to teaching
dc.subjectBeginner teacher
dc.subjectLearning while teaching
dc.subjectAmbience escolar
dc.subjectIniciación a la docencia
dc.subjectProfesor principiante
dc.subjectAprendizaje en/de docencia
dc.titleIniciação à docência na educação básica: professores principiantes e a sua ambiência (trans)formativa
dc.typeTese


Este ítem pertenece a la siguiente institución