Otro
Lecciones de obediencia
Autor
Rodríguez Sotelo, Wilmer
Institución
Resumen
Lessons in Obedience reflects on the archetypes of the school and proposes some strategies to break into the classroom-workshop with other ways of approaching the teaching of the arts. Understanding it as an initiation exercise to embark on the path of self-knowledge and collective poiesis, based on the revitalization of the experience in the Narrator's body.
From three entries that are entitled Acts, which problematize the archetypes of Teacher-Artist-Student- as inhabitants of a common territory: the classroom-workshop and the need to detonate the poetic experience.
In this way, Act One –Earth- addresses the teaching of the arts in the context of public school and ends with a proposal to work on pedagogical experiences or creations from the triad: Trigger - Rev (b) elation - Action.
Act Two –Burn- exposes five themes necessary to be studied and worked collectively in the classroom-workshop experience: The Gesture, The (not) Place, The Rite and the Narrator. And a section that explains with an interdisciplinary pedagogical work entitled "Being Narrators", which arises from the reflections presented.
The Act oNe –Breath- collects a series of texts and images that make an account of the years 2019-2020, in the key of the artist in the classroom. In this way, configure another way to contextualize and understand the vital concepts of this map. Lecciones de Obediencia reflexiona sobre los arquetipos de la escuela y propone algunas estrategias para irrumpir en el aula-taller con otras formas de abordar la enseñanza de las artes. Entendiéndola como un ejercicio de iniciación para emprender el camino del autoconocimiento y la poiésis colectiva, en función de la revitalización de la experiencia en el cuerpo del Narrador.
A partir de tres entradas que se titulan Actos, los cuales problematizan los arquetipos de Maestro-Artista-Alumno- como habitantes de un territorio común: el aula –taller y la necesidad de detonar la experiencia poiética.
De esta manera, el Acto Uno –Tierra- , aborda la enseñanza de las artes en el contexto de la escuela pública y finaliza con una propuesta para trabajar las experiencias pedagógicas o creacciones desde la triada: Detonante - Rev(b)elación - Acción.
El Acto Dos –Arder- expone cinco temas necesarios para ser estudiados y trabajados colectivamente en la experiencia del aula-taller: El Gesto, El (no) Lugar, El Rito y el Narrador. Y un apartado que explica con un trabajo pedagógico interdisciplinario titulado “Ser Narradores”, que surge a partir de las reflexiones expuestas.
El Acto uNo –Soplo- recoge una serie de textos e imágenes que hacen un relato de los años 2019-2020, en clave del artista en el aula. De esta manera configurar otra forma de contextualizar y comprender los conceptos vitales de este mapa.