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Iniciativas de educación cinematográfica en los festivales de cine de Iberoamérica (2005 - 2019)
Fecha
2021Registro en:
Arte, indiv. soc. 33(3) 2021: 791-818
10.5209/aris.70186
Autor
Peirano Olate, María Paz Alejandra
Vallejo, Aída
Institución
Resumen
This article analyses film education policies implemented between 2005 and 2019 by various film festivals held in Iberoamerican countries. Our goal is to identify and analyse initiatives of nonformal education aimed at developing two fundamental aspects of Film Literacy: (1) creating new audiences and (2) training new authors and professionals. The study combines quantitative analysis, based on data collection (for the festival mapping), with qualitative methodologies, such as participant observation and interviews (to analyse specific practises and examples). The research sample includes 178 Iberoamerican festivals (120 generalist and 58 specialised in young audiences), and offers detailed examples of Spain and Chile. The results show a proliferation and consolidation of: (1) festivals dedicated to young audiences, as well as parallel sections dedicated to children and young people at major festivals; (2) parallel activities aimed at training professionals and amateurs. Film festivals are therefore presented as ideal spaces to complement education curriculum at different levels, from primary education to vocational retraining. In this way, it might be possible to overcome the problems involved in the inclusion of these programs in the framework of formal education, such as the slow adaptation of existing legislation, the high cost of implementation, the continuous need to redesign and update contents, and the specialized teacher training required. El presente artículo analiza las políticas de educación cinematográfica implementadas por
diversos festivales cinematográficos del espacio iberoamericano en el periodo 2005-2019. El objetivo
es identificar y analizar diversas iniciativas de educación no formal dirigidas al desarrollo de dos
aspectos de la alfabetización cinematográfica: (1) la creación de nuevas audiencias y (2) la capacitación
de nuevos creadores/as y profesionales. El estudio combina el análisis cuantitativo, basado en la
recopilación de datos (para el mapeo de festivales), con metodologías cualitativas, como la observación
participante y la realización de entrevistas (para el análisis de prácticas y ejemplos concretos). La muestra
analizada incluye 178 festivales del ámbito iberoamericano (120 generalistas y 58 especializados en
audiencia joven/infantil), y ofrece ejemplos detallados de España y Chile. Los resultados muestran
una proliferación y consolidación de (1) festivales especializados en jóvenes audiencias; y sesiones
paralelas dedicadas al público infantil y juvenil en festivales generalistas; (2) actividades paralelas
dirigidas a la capacitación de amateurs y profesionales. Los festivales cinematográficos se presentan,
por lo tanto, como espacios idóneos para complementar el currículum educativo en diversos niveles,
desde la educación primaria hasta el reciclaje profesional. De esta manera, se superarían los problemas
que supone la inclusión de estos programas en el marco de la educación formal: lentitud en la adaptación
de legislaciones vigentes, costes de implementación, necesidad continua de actualización de contenidos
y formación del profesorado.