Artículos de revistas
Stimulus Equivalence and the Symbolic Control of Behavior
Equivalencia de estímulos y el control simbólico de la conducta
Registro en:
10.5514/rmac.v13.i3.25325
Autor
Hayes, Steven C.; FESI
Devany, Jeanne M.; Auburn University
Kohlenberg, Barbara S.; University of Nevada-Reno
Brownstein, Aaron J.; University of North Carolina at Greensboro
Shelby, Jill; University of North Carolina at Greensboro
Institución
Resumen
Six subjects formed two three-member equivalence classes following conditional discrimination training in a matching-to-sample procedure using nonsense syllables as stimulii. For three subjects, a stimulus from each equivalence class was then given a distinct discriminative function. For the remaining three subjects, a stimulus from each equivalence class was given a conditioned reinforcing function. Six additional subjects served as controls. Three received the discriminative control training and three the conditioned reinforcement training, but none received the conditional discrimination training required to form the equivalence class. Following training, testing was done using an element of the equivalence classes related symmetrically and transitively to the element used in the discriminative or reinforcement training. For the equivalence subjects, but not the control subjects, discriminative control and conditioned reinforcement effects transferred to other members of the equivalence classes. This transfer of discriminative and reinforcing functions across members of equivalence classes may provide a more complete account of some types of generalization and maintenance. In addition, stimulus equivalence and related phenomena may help explain the control exerted by symbolic stimuli such as in rule governed behavior Seis sujetos formaron dos clases equivalentes de tres miembros, mediante entrenamiento en discriminación condicional con un procedimiento de igualación de la muestra en que se emplearon sJ1abas sin sentido como estímulos. Para tres de los sujetos, a un estímulo de cada clase equivalente se le dio una función discriminativa diferente. Para el resto de los sujetos, a un estímulo de cada clase equivalente se le dio una función de reforzador condicionado. Seis sujetos adicionales funcionaron como controles; tres de ellos recibieron entrenamiento en control discriminativo, y tres entrenamiento en reforzamiento condicionado, pero ninguno de ellos tuvo el entrenamiento en discriminación condicional requerido para formar clases equivalentes. Después del entrenamiento, se probó can un elemento de las clases equivalentes, relacionada simétrica y transitivamente al elemento empleado en el entrenamiento discriminativo o de reforzamiento. Los sujetos entrenadas en equivalencia, a diferencia de las control, si transfirieran las efectos del control discriminativo y del reforzamiento condicionada, a otras miembros de las clases de equivalencia. Esta transferencia de las funciones discriminativas y reforzantes a través de los miembros de las clases equivalentes, puede proporcionar una explicación más completa de algunos tipos de generalización y mantenimiento. Además, la equivalencia de las estímulos y los fenómenos a ella relacionados, pueden ayudar a explicar el control ejercido por estímulos simbólicos como en la conducta gobernada por reglas.