Buscar
Mostrando ítems 1-10 de 45
Uses and Meanings of “Context” in Studies on Children’s Knowledge: A Viewpoint from Anthropology and Constructivist Psychology
(Springer, 2018-06)
Though context has yet to receive an unequivocal definition, it is a concept that frequently appears in research in children’s knowledge and its construction. This article examines the scope and meaning of context in genetic ...
Anthropology and play: notes for reflectionAntropología y juego: apuntes para la reflexiónAntropologia e brincadeira: notas para reflexão
(Cuadernos de antropología social, 2011-12-15)
Para acceder al Artículo utilice el link: http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/CAS/article/view/1382
Y los niños, ¿por qué no? algunas reflexiones sobre un trabajo de campo con niños
(Universidad Nacional de Misiones. Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Secretaría de Investigación y Postgrado. Programa de Postgrado de Antropología Social, 2006-08-01)
Como parte de mi trabajo de campo durante un proceso de investigación etnográfica en educación, incorporé a un grupo de niños como participantes activos. Esta experiencia fue una instancia que promovió una posibilidad de ...
Dinero-capital de la asignación universal por hijo para la protección social en un barrio marginal de la ciudad de Paraná, ArgentinaCapital-money of the program children’s universal allowance for social protection in a marginal neighborhood of Paraná, Argentina
(Instituto Colombiano de Antropología e Historia, 2020-12)
En este artículo analizo el caso de una madre ysu hijo, beneficiarios de la Asignación Universal por Hijo, una transferencia monetaria condicionada que exige la escolarización del menor. El abandono de la escuela y la ...
Los niños del “indio-niño”. Discursos sobre la niñez indígena en las fuentes sobre el Chaco argentino (fines del siglo XIX - principios del siglo XX)The Children of the “Indian-Child”. Discourses on Indigenous Childhood Within the Sources on the Argentinean Chaco (End of the 19th Century - Beginning of the 20th Century)
(Ibero - Amerikanisches Institut, 2021-03)
En el artículo analizamos los modos en que los/as niños/as son referidos/as en los escritos sobre pueblos indígenas del Chaco argentino realizados por militares, religiosos, funcionarios y primeros etnógrafos entre fines ...
Describing the children's body shape by means of Geometric Morphometric techniques
(Wiley-liss, Div John Wiley & Sons Inc, 2019-04)
Introduction: Large shape variations take place during the growth process of children, including quantitative mass and size increase plus qualitative changes in their body shape. The aim of the present study is to apply ...
Indigenous childhood in Argentina: Parenting, care and formative experiences of Qom and Mbyá children
(SAGE Publications, 2020-10-20)
Recent investigations in South American anthropology have focused on children in a range of contexts. In ethnographic research with children from indigenous communities in Argentina, we have considered social categories ...
Al rescate de la niñez indígena. Reflexiones antropológicas a partir de una campaña de UNICEF ArgentinaTo the Rescue of Indigenous Children. Anthropological Reflections Stemming from a UNICEF Campaign in Argentina
(Servicio de Publicaciones, Universidad Complutense, 2016-06)
En este trabajo abordaremos, desde una perspectiva antropológica, la “campaña por los derechos de la niñez y la adolescencia indígena” lanzada por UNICEF Argentina en 2009, con el fi n de problematizar las construcciones ...
“Com essa pandemia tudo ficou difícil” : implicações da pandemia de COVID-19 na vida de crianças com síndrome congênita do zika vírus no Recife (Brasil)
(Universidad Nacional de Misiones. Facultad de Humanidades y Ciencias Sociales. Secretaría de Investigación y Posgrado. Programa de Postgrado en Antropología Social, 2020-12-01)
A pandemia de COVID-19 teve início na China e exigiu que o país tomasse medidas urgentes para controlar a sua disseminação, institucionalizando novas formas de vida que foram elogiadas pela OMS, e tornaram-se, pouco a ...
Becoming Neuquino in Mapuzugun: Teaching Mapuche language and culture in the province of Neuquén, Argentina
(American Anthropological Association, 2013-04)
This article explores the sense of belonging promoted by the current program of Educación Intercultural Bilingüe (EIB) of the province of Neuquén for Mapuche children, examining the design and implementation of this program. ...