Evidencias de validez de un instrumento para evaluar la competencia digital docente en educación médica

dc.creatorMassieu Paulin, Alain
dc.creatorBarriga-Arceo, Frida Díaz
dc.creatorSánchez Mendiola, Melchor
dc.creatorMartínez González, Adrián
dc.date2024-04-01
dc.date.accessioned2024-06-24T14:04:08Z
dc.date.available2024-06-24T14:04:08Z
dc.identifierhttp://riem.facmed.unam.mx/index.php/riem/article/view/1450
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/9498350
dc.descriptionIntroduction: Currently, the leading role of information and communication technologies (ICT), as well as the characteristics of the new generations of students and the health challenges worldwide, require that teachers have the necessary training in digital teaching competence. The current work aims to create an instrument that measures the teachers’ digital competence in Medical Education and find its validity evidence. Objective: Develop a tool to assess teacher’s digital competence and find its validity evidence. Method: An initial instrument of 42 items was built and to find the validity evidence, the recommendations and steps proposed by international guidelines were followed, which include literature review, focus groups, synthesis, drafting, validation by experts, cognitive interviews and pilot test. Results: The degree of agreement was calculated, among 10 experts, regarding the clarity, coherence and relevance of the items. Subsequently, a tree of categories was completed and the coding, grouping of testimonies by categories and subsequent analysis of the cognitive interviews continued. From the pilot test, 65 responses were obtained. Internal validity was confirmed by calculating Cronbach’s alpha, obtaining a result of 0.905. Subsequently, the exploratory factorial analysis with the principal component extraction method and the Varimax rotation method, yielded a KMO of 0.642 and a Bartlett’s sphericity test of 0.001. Conclusions: An instrument was built that gathers sufficient validity evidence to be used to measure the teachers’ digital competence in Medical Education.en-US
dc.descriptionIntroducción: Actualmente el papel protagónico de las tecnologías de la información y comunicación (TIC), así como las características de las nuevas generaciones de estudiantes y los retos de salud a nivel mundial, exigen que el profesorado tenga una formación de alto nivel en la competencia digital docente (CDD). El actual trabajo pretende crear un instrumento que mida la CDD de los profesores del área de Educación Médica y encontrar sus evidencias de validez. Objetivo: Construir un instrumento que evalúe la competencia digital docente y encontrar sus evidencias de validez. Método: Se construyó un instrumento inicial y para encontrar las evidencias de validez se siguieron recomendaciones internacionales, que incluyen revisión de la literatura, síntesis de la información encontrada, elaboración de reactivos, validación por expertos, entrevistas cognitivas y prueba piloto. Resultados: Se calculó el grado de acuerdo entre los expertos, sobre la claridad, coherencia y relevancia de los reactivos. Posteriormente se completó un árbol de categorías y se continuó con la codificación, agrupación de testimonios por categorías y subsecuente análisis de las entrevistas cognitivas. Con la prueba piloto se corroboró la validez interna, calculando el alfa de Cronbach, y se obtuvo un resultado de 0.905. Posteriormente, se realizó el análisis factorial exploratorio con método de extracción de componentes principales y rotación Varimax, arrojando un KMO de 0.642 y una prueba de esfericidad de Bartlett de 0.001. Conclusiones: Se construyó un instrumento para evaluar la CDD de los profesores del área de Educación Médica por auto reporte, que reúne suficientes evidencias de validez para ser utilizado en las escuelas de medicina.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Nacional Autónoma de Méxicoes-ES
dc.relationhttp://riem.facmed.unam.mx/index.php/riem/article/view/1450/1555
dc.sourceMedical Education Research Journal; Vol 13 No 50 (2024): Research in Medical Education; 82-92en-US
dc.sourceInvestigación en Educación Médica; Vol. 13 Núm. 50 (2024): Investigación en Educación Médica; 82-92es-ES
dc.source2007-5057
dc.source2007-865X
dc.titleValidity evidence of an instrument to assess the teachers’ digital competence in medical educationen-US
dc.titleEvidencias de validez de un instrumento para evaluar la competencia digital docente en educación médicaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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