Educación en geriatría en México: Revisión del escenario educativo actual en médicos en formación (EDUREV)

dc.creatorGómez-Moreno, Carolina
dc.creatorPerez-Mendez, Ayari
dc.creatorHernández-Murillo, Ana María
dc.creatorOrtega-Ortiz, Corina
dc.creatorCortés-Hernàndez, Nancy Cecilia
dc.creatorÁvila-Funes, José Alberto
dc.creatorGutiérrez-Cirlos, Carlos
dc.date2023-10-01
dc.date.accessioned2024-06-24T14:00:31Z
dc.date.available2024-06-24T14:00:31Z
dc.identifierhttp://riem.facmed.unam.mx/index.php/riem/article/view/1199
dc.identifier10.22201/fm.20075057e.2023.48.23501
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/9498298
dc.descriptionIntroduction: There are insufficient health care professionals with basic competencies for the adequate attention of the population of older adults in Mexico. One of the modifiable elements to improve this situation, are the educational interventions that could be implemented in formative years, however, there is a lack of current information regarding geriatrics training in the country. Objective: To review and register if there is any content parof geriatrics in the curriculum of medical programs of Mexican universities and to describe its characteristics to have a current report regarding the state of geriatrics’ education in Mexico. Method: Descriptive study, with sample by convenience. A virtual survey was sent to all the medical schools who had current certification from the Mexican Counsel for the accreditation of medical education (COMAEM for the initials in Spanish). If the school failed to answer the survey, the missing information was obtained from the websites of the respective university. Results: We found that 88% of the medical schools with accreditation from the COMAEM included geriatrics and it was mandatory in 99% of the cases. The content was given as a theoretical class in 56% of the schools and as a theoretical and practical course in 41% of the schools. A percentage of 7% of the teachers in charge of the geriatrics course reported not having any formal training in geriatrics. Conclusions: There is progress in the dissemination of geriatrics’ information. Next steps should include to achieve a totality of the schools with geriatrics’ content and to try and have some uniformity in the included information.en-US
dc.descriptionIntroducción: En México existe una cantidad inadecuada de profesionales en salud con una buena capacidad de atención de las personas mayores. Uno de los factores modificables para mejorar esta situación, son las intervenciones educativas que puedan implementarse en etapas formativas; sin embargo, no existe información actualizada de la enseñanza de geriatría en medicina en México. Objetivo: Revisar y registrar si existe la materia de geriatría en los programas educativos de medicina en universidades mexicanas y describir las características de la misma, para elaborar un reporte actualizado de la enseñanza de geriatría en México. Método: Estudio descriptivo de muestreo por conveniencia. Se realizó una encuesta a las escuelas y facultades de medicina certificadas por el Consejo Mexicano para la Acreditación de la Educación Médica (COMAEM), mediante un formato virtual. La información que no se respondió directamente por las escuelas, se obtuvo a partir de los sitios web de estas. Resultados: Se encontró que un 88% de las escuelas de medicina certificadas por la COMAEM tiene contenido de geriatría. El contenido es obligatorio en un 99% de  los casos evaluados. Un 56% de las escuelas imparte el contenido de manera exclusivamente teórica y 41% de manera teórico-práctica. Un 7% de los docentes que imparten el contenido reportó no tener ninguna formación en geriatría. Conclusiones: Hay avances en la difusión de la información de geriatría. Las metas serán lograr la totalidad de las escuelas con contenido y buscar uniformidad en el mismo.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/html
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad Nacional Autónoma de Méxicoes-ES
dc.relationhttp://riem.facmed.unam.mx/index.php/riem/article/view/1199/1453
dc.relationhttp://riem.facmed.unam.mx/index.php/riem/article/view/1199/1465
dc.sourceMedical Education Research Journal; Vol 12 No 48 (2023): Research in Medical Education; 18-29en-US
dc.sourceInvestigación en Educación Médica; Vol. 12 Núm. 48 (2023): Investigación en Educación Médica; 18-29es-ES
dc.source2007-5057
dc.source2007-865X
dc.titleGeriatrics’ education in Mexico: Review of the current educational scenario in physicians in training (EDUREV)en-US
dc.titleEducación en geriatría en México: Revisión del escenario educativo actual en médicos en formación (EDUREV)es-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typePeer review Processen-US
dc.typeArtículo evaluado por pares, doble ciegoes-ES


Este ítem pertenece a la siguiente institución