dc.contributorGonzález Acevedo, Eduardo Adrián
dc.creatorBrandan, Alexander
dc.creatorEspinoza, Constanza
dc.creatorLagos, Javier
dc.date.accessioned2020-03-04T21:33:06Z
dc.date.accessioned2024-05-02T14:58:55Z
dc.date.available2020-03-04T21:33:06Z
dc.date.available2024-05-02T14:58:55Z
dc.date.created2020-03-04T21:33:06Z
dc.date.issued2015
dc.identifierhttp://repositorio.unab.cl/xmlui/handle/ria/11987
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/9260950
dc.description.abstractThe purpose of this qualitative research consists of demonstrating whether SIMCE, as a standardized test of English, has any influence on EFL teachers when choosing methodologies, strategies, contents and lesson plan for training productive and receptive language skills in public, subsidized, and private schools from Valparaíso, Viña del Mar, Quilpué and Villa Alemana. Through an exploratory research, the authors analysed not only whether the aspects mentioned above are modified when facing the SIMCE Test of English, but also what EFL teachers do in their classes in order to prepare students for that test. Data was collected through a questionnaire applied to fifteen EFL teachers who have worked with 3rd high school level students in the years when SIMCE was taken, and an interview to only seven of them. The final results supported the authors‟ assumption, given that a considerable part of the participants recognized having changed their strategies, and revised contents from previous years when preparing students for the test, as well as having increased the training of listening comprehension. This investigation provides new knowledge not only in the field of English teaching, but also in the area regarding the effects of standardized tests.
dc.description.abstractEl propósito de esta investigación cualitativa consiste en demostrar si el SIMCE, como prueba estandarizada de inglés, tiene alguna influencia en los profesores de tal asignatura al momento de elegir metodologías, estrategias, contenidos y planificación de clases para entrenar las habilidades del lenguaje tanto productivas como receptivas en colegios públicos, subvencionados y privados de Valparaíso, Viña del Mar, Quilpué y Villa Alemana. Mediante una investigación exploratoria, los autores analizaron no sólo si se modifican los aspectos ya mencionados al momento de enfrentar el SIMCE de Inglés, sino que además lo que los profesores hacen en sus clases para preparar a los alumnos para dicha prueba. Los datos se recolectaron por medio de un cuestionario aplicado a quince profesores de inglés que han trabajado con estudiantes de 3° medio durante los años en que se tomó el SIMCE, y una entrevista sólo a siete de ellos. Los resultados finales apoyaron el supuesto de los autores, dado que una parte considerable de los participantes reconoció haber cambiado sus estrategias y haber revisado contenidos de años anteriores al preparar a los estudiantes para el test, así como también haber aumentado el entrenamiento de la comprensión auditiva. Esta investigación entrega nuevos conocimientos no sólo en el campo de la enseñanza del inglés, sino que además en el área concerniente a los efectos de pruebas estandarizadas.
dc.publisherUniversidad Andrés Bello
dc.subjectProfesores de Inglés
dc.subjectMétodos de Enseñanza
dc.subjectDesarrollo de Habilidades
dc.subjectSIMCE
dc.subjectMejora Contínua de Procesos
dc.titleIts influence on EFL teachers when choosing methodologies, strategies contents and lesson plan for training productive and receptive skills in schools in Valparaíso, Viña del Mar, Quilpué and Villa Alemana districts
dc.typeTesis


Este ítem pertenece a la siguiente institución