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Academic Commitment and Procrastination in Students of a Public University in Lima
Compromiso y Procrastinación Académica en Estudiantes de una Universidad Pública de Lima
Registro en:
10.61368/r.s.d.h.v5i1.86
Autor
Córdova Gonzales , Luis Alberto
Flores Vásquez , María Elizabeth
Becerra Flores , Sara Nilda
Ortiz Salazar , Nicool Geraldine
Franco Mendoza , Josué Michael
García Vattam , Rafael Enrique
Resumen
The objective was to analyze the relationship between commitment and academic procrastination in students at a public university in Lima. For this, 146 university students, men (n = 45) and women (n = 101) from the last 3 years participated, virtually. Using a quantitative approach, the study followed a non-experimental, correlational and transversal design, applying the academic commitment scale and the academic procrastination scale. An inverse and significant correlation is evident between both variables of moderate magnitude (R = -.53, p = .00). Likewise, we detected correlations by dimensions between both study variables with similar magnitudes. In addition, we found statistically significant differences by age (F = 4.10, p = .02, d = .32) and years of study (F = 11.02, p < .01, d = .43) depending on the means of academic procrastination, with moderate effect sizes. In this sense, it is suggested to continue evaluating aspects that allow for a richer understanding of the nature of the relationship between the study variables El objetivo fue analizar la relación entre el compromiso y la procrastinación académica en estudiantes de una universidad pública de Lima. Para ello participaron 146 universitarios, varones (n = 45) y mujeres (n = 101) de los 3 últimos años, de manera virtual. Sobre un enfoque cuantitativo, el estudio siguió un diseño no experimental, correlacional y transversal, aplicando la escala de compromiso académico y la escala de procrastinación académica. Se evidencia correlación inversa y significativa entre ambas variables de magnitud moderada (R = -.53, p = .00). Asimismo, detectamos correlaciones por dimensiones entre ambas variables de estudio con magnitudes similares. Además de ello, encontramos diferencias estadísticamente significativas por edad (F = 4.10, p = .02, d = .32) y años de estudio (F = 11.02, p < .01, d = .43) en función de las medias de procrastinación académica, con magnitudes moderadas del efecto. En tal sentido, se sugiere continuar evaluando aspectos que permitan comprender con mayor riqueza la naturaleza de la relación de las variables del estudio.