info:eu-repo/semantics/article
Scientific journalism as a training axis in higher education in Ecuador
El periodismo científico como eje de formación en la educación superior de Ecuador
Registro en:
10.33262/concienciadigital.v7i1.2.2922
Autor
Vásconez Merino, Galo Xavier
Bravo Mancero, Julio Adolfo
Zavala Enríquez, Jenny Maribel
Rodríguez Galán, Andrés Leandro
Institución
Resumen
Introduction: Science journalism is an area of specialization that deals with the dissemination of science, in mass media, based on a serious research process. Objectives: The objective of this paper is to identify journalism as a training axis in higher education in Ecuador. Methodology: It is a field study that used quantitative (survey) and qualitative (interview and content analysis) methodological tools to collect information in the Social Communication careers of the following universities: Nacional de Chimborazo, Estatal de Bolivar, Técnica de Cotopaxi and Técnica de Ambato, and in the mass media of the region. Results: The results showed that teaching-learning in science journalism still has a long way to go, due to the absence of a specific subject or to create links with organizations specialized in science to join efforts and that this would result in the importance of the area of specialization. Conclusions: There is no research precedent on the subject that accurately exposes if the Ecuadorian university and specifically the Higher Education Institutions of the center of the country train students from axes of specialization. In addition, it exposes the proximity to this topic of the teachers as a key piece in the teaching of scientific journalism in the careers of Social Communication. General area of study: communication. Specific area of study: journalism. Type of study: original. Introducción: El periodismo científico es un área de especialización que se ocupa de la divulgación de la ciencia, en medios masivos, a partir de un proceso serio de investigación. Objetivos: El objetivo de este documento es identificar el periodismo como eje de formación en la educación superior de Ecuador. Metodología: Es un estudio de campo que utilizó herramientas metodológicas de tipo cuantitativo (encuesta) y cualitativo (entrevista y análisis de contenido) para la recogida de la información, en las carreras de Comunicación Social de las universidades: Nacional de Chimborazo, Estatal de Bolívar, Técnica de Cotopaxi y Técnica de Ambato, y en los medios masivos de la región. Resultados: Los resultados evidenciaron que la enseñanza-aprendizaje en periodismo científico le resta camino por andar, por la ausencia de una asignatura específica o por crear vínculos con organismos especializados en ciencia para sumar esfuerzos y que esto redunde en la importancia del área de especialización. Conclusiones: No existe un antecedente investigativo sobre la temática que exponga con precisión si la universidad ecuatoriana y en concreto las Instituciones de Educación Superior del centro del país forman estudiantes desde ejes de especialización. Además, expone la proximidad a esta temática de los docentes como pieza clave en la enseñanza de periodismo científico en las carreras de Comunicación Social. Área de estudio general: comunicación. Área de estudio específica: periodismo. Tipo de estudio: original.