info:eu-repo/semantics/article
University management and its influence on the accreditation processes at the technical university of Babahoyo 2023
La gestión universitaria y su influencia en los procesos de acreditación en la universidad técnica de Babahoyo 2023
Registro en:
10.33262/concienciadigital.v7i1.2863
Autor
Oviedo Rodríguez, Marcos David
Mendiburu Rojas , Augusto Franklin
Intriago Alcívar, Glenda Cecibel
Institución
Resumen
Introduction: The challenges of educating with quality conditions and inclusive policies have become the greatest challenge facing Ecuadorian universities, to achieve competencies in university students to promote the sustainable and sustainable development of the environment where they develop, a situation that makes it necessary to ensure that universities can be accredited to provide an inclusive and quality educational service. Objective: To determine the way in which university management influences the accreditation processes at the Technical University of Babahoyo. Methodology: quantitative approach, since the accreditation process demands the objective fulfillment of goals, which are verified through the evidence that shows the achievement in the quality parameters. Results: The results of the research showed that although the accreditation process of 2019 was observed and institutional accreditation was not achieved, this was due to the fact that it was not possible to comply with the standards required by CACES in terms of the fundamental elements and their respective indicators and that now the university management with an inclusive vision undertook a strengthening of the relevant planning processes, Objective execution and constant evaluation. Conclusions: It is concluded that the level of relationship between university management and accreditation processes is high, which is corroborated by a Spearman's Rho correlation coefficient of 0.890, which is why it is established that the better university management, the better accreditation processes. General Area of Study: Education. Specific area of study: Education management. Introducción: los retos de educar con condiciones de calidad y políticas inclusivas se ha vuelto en el mayor desafío que enfrenta la universidad ecuatoriana, lograr competencias en los estudiantes universitarios con la finalidad de impulsar el desarrollo sostenible y sustentable del entorno donde se desenvuelven, situación que hace necesario asegurar que las universidades puedan ser Acreditadas para brindar un servicio educativo inclusivo y de calidad. Objetivo: determinar la forma en que la gestión universitaria influye en los procesos de acreditación en la Universidad Técnica de Babahoyo. Metodología: de enfoque cuantitativo, por cuanto el proceso de acreditación demanda el cumplimiento objetivo de metas, las cuales se verifican a través de las evidencias que muestran el logro en los parámetros de la calidad. Resultados: los resultados de la investigación evidenciaron que si bien el proceso de acreditación del año 2019 fue observado y no se logró la Acreditación institucional, ello se debió a que no se lograron cumplir con los estándares que exigía el CACES en cuanto a los elementos fundamentales y sus respectivos indicadores y que ahora la gestión universitaria con visión inclusiva emprendió un fortalecimiento a los procesos de planificación pertinente, ejecución objetiva y constante evaluación. Conclusiones: se concluye que el nivel de relación existente entre la gestión universitaria y los procesos de acreditación es alto, la misma que se corrobora con un coeficiente de correlación de Rho de Spearman de 0.890, por lo cual se establece que a mejor gestión universitaria, mejores procesos de acreditación. Área de estudio general: Educación. Área de estudio específica: Gestión de la educación.