info:eu-repo/semantics/article
Incidence of the teaching model on the individual technique of children's football
Incidencia del modelo de enseñanza sobre la técnica individual de fútbol infantil
Registro en:
10.33262/concienciadigital.v6i4.2.2772
Autor
Llerena Vicuña, Cristian Fernando
Bravo Navarro, Wilson Hernando
Institución
Resumen
Introduction. In Ecuador there are several problems due to the lack of application of a teaching model by training coaches causing fatigue, disinterest, and boredom in athletes in which in many cases boys and girls end up withdrawing from said sport. Objective. The objective of this research was to analyze the incidence of the innovative model in the children's football technique in the sub-12 category, in Azogues Crack's football school, through the application of instruments necessary to know the difficulties of the soccer players of the technique with both legs. Methodology. The design was quasi-experimental with a control and experimental group, quantitative approach, through a field study with an initial test, intervention, and a final post-test. The entire population of Azogues Crack's football School in Azogues city, Cañar province, under-12 category, was used as a sample, which were 22 soccer players between the ages of 10 and 12 of both sexes (11=group of control and 11=experimental group), (M= 11.57 years), (M=45.57 Kg) and (M=1.57 m.), (BMI=19.80) of which 17 athletes have the right leg as dominant and the remaining 5 on the left, three tests from the Mor-Christian General Football Ability Skill Test Battery were used. Results. The results generally show the improvement of the technique in the athletes with both models, in the innovative model an improvement was found in hitting and controlling the ball with the dominant leg, driving with both legs, and passing with the non-dominant leg. dominant, while with the traditional model the findings reveal an improvement in driving the ball with both legs and the pass. Conclusions. The use of a training program of 12 sessions, 6 traditional and 6 with the innovative model, improved the individual technique of the players. Introducción. En Ecuador existen varios problemas debido a la falta de aplicación de un modelo de enseñanza por parte de los entrenadores de formativas provocando la fatiga, desinterés y aburrimiento en los deportistas en el cual en muchos de los casos los niños terminan retirándose de dicho deporte. Objetivo. La presente investigación tuvo como objetivo analizar la incidencia del modelo innovador en la técnica de fútbol infantil en la categoría sub12, de los deportistas de la escuela de fútbol Azogues Crack’s, mediante la aplicación de instrumentos necesarios para conocer las dificultades de los futbolistas de la técnica con las dos piernas. Metodología. El diseño fue de tipo cuasi-experimental con un grupo de control y experimental, enfoque cuantitativo, mediante un estudio de campo con un test inicial, intervención y un pos test final. Se utilizó como muestra a toda la población de la Escuela de Fútbol Azogues Crack’s de la ciudad de Azogues provincia del Cañar categoría sub-12, los cuales fueron 22 futbolistas con edades comprendidas entre los 10 y 12 años de ambos sexos (11=grupo de control y 11=grupo experimental), (M= 11.57 años), (M=45.57 Kg) y (M=1.57 m.), (IMC=19.80) de los cuales 17 deportistas tienen como pierna dominante la derecha y los 5 restantes la izquierda, se emplearon tres pruebas de la batería de Mor-Christian General Soccer Ability Skill Test Battery. Resultados. Los resultados muestran de manera general el mejoramiento de la técnica en los deportistas con ambos modelos, en el modelo innovador se encontró una mejoría en el golpeo y control del balón con la pierna dominante, la conducción con ambas piernas y el pase con la pierna no dominante, mientras que con modelo tradicional los hallazgos relevan una mejora en la conducción del balón con ambas piernas y el pase. Conclusiones. La utilización de un programa de entrenamiento de 12 sesiones, 6 tradicionales y 6 con el modelo innovador mejoró la técnica individual de los jugadores. Área de estudio general. Deportes Área de estudio específica. Fútbol.