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Quality of the academic process and the satisfaction of its actors, case of graduates in the Marketing Career of the UEB
El proceso académico y su incidencia en la satisfacción de los egresados en la Carrera de Mercadotecnia de la Universidad Estatal de Bolívar
Registro en:
10.33262/concienciadigital.v5i3.2765
Autor
Barragán Quizhpe, Christian Fernando
Albán Trujillo, Paola Estefanía
León Monar, Patricia de Lourdes
Castro Berio, Fidel Alberto
Institución
Resumen
Introduction. The article argues that the COVID-19 pandemic has had an unprecedented impact on higher education, affecting everyday life and the functioning of academic and administrative activities. In this context, a case study is conducted at Bolívar State University to establish the correlation between the quality of the academic process and the satisfaction of graduates in the Marketing program, through the dimensions of relevance and learning, significance and communication, and effectiveness and administrative management. The goal is to establish strategies that ensure satisfaction in the quality of academic processes. Objective. The purpose of this research is to determine the correlation between the quality of the academic process and the satisfaction of graduates from the Marketing program at Bolívar State University (UEB) during the period from November 2021 to March 2022. Analytical dimensions will be established covering relevance and learning, significance, and communication, as well as effectiveness and administrative management of said program at UEB. Methodology. A descriptive and cross-sectional correlational study is conducted, using a survey-type evaluative questionnaire validated by expert educators. For the analysis, the Cronbach's Alpha coefficient based on standardized items is employed, as well as the Spearman's Rho statistic. Results. A positive correlation of medium magnitude was found, involving 80% of the graduates and degree-seeking students from the Marketing program at Bolívar State University between academic quality and graduate satisfaction in Marketing, emphasizing the importance of maintaining educational excellence. Bolívar State University demonstrated resilience by successfully adapting to virtual education during the pandemic. Effective communication and efficient administrative management were key factors in the educational experience. Conclusion. The study highlights Bolívar State University's successful adaptation to virtual education during the COVID-19 pandemic, demonstrating a consistent learning curve and minimizing adaptation challenges. Additionally, a positive and significant correlation was found between the quality of the academic process and graduate satisfaction in the Marketing program, underscoring the importance of maintaining educational excellence. Effective institutional and program-level communication plays a crucial role in student satisfaction, and efficient administrative management has been a key factor in the educational experience. These results indicate a positive trajectory, but continued investment in improving educational quality is recommended to maintain elevated levels of satisfaction and institutional excellence. Introducción. El artículo plantea que la pandemia de COVID-19 ha tenido un impacto sin precedentes en la educación superior, afectando la vida cotidiana y el funcionamiento de las actividades académicas y administrativas. En este contexto, se realiza un estudio de caso en la Universidad Estatal de Bolívar para establecer la correlación entre la calidad del proceso académico y la satisfacción de los egresados de la carrera de Mercadotecnia, a través de las dimensiones de pertinencia y aprendizaje, relevancia y comunicación, y eficacia y gestión administrativa. El objetivo es establecer estrategias que permitan asegurar la satisfacción en la calidad de los procesos académicos. Objetivo. Esta investigación tiene como propósito determinar la correlación entre la calidad del proceso académico y la satisfacción de los egresados de la carrera de Mercadotecnia de la Universidad Estatal de Bolívar (UEB) durante el periodo de noviembre de 2021 a marzo de 2022. Se establecerán dimensiones de análisis que abarcan la pertinencia y aprendizaje, la relevancia y comunicación, así como la eficacia y gestión administrativa de dicha carrera en la UEB. Metodología. Se lleva a cabo un estudio descriptivo y correlacional de alcance transversal, utilizando un cuestionario evaluativo tipo encuesta validado por expertos docentes. Para el análisis, se emplea el coeficiente Alfa de Cronbach basado en elementos estandarizados, así como el estadístico Rho de Spearman. Resultados. Se encontró una correlación positiva y de magnitud media, involucrando al 80% de los egresados y estudiantes de titulación de la carrera de Mercadotecnia de la UEB entre la calidad académica y la satisfacción de los egresados en Mercadotecnia, subrayando la importancia de mantener la excelencia educativa. La Universidad Estatal de Bolívar demostró resiliencia al adaptarse exitosamente a la educación virtual durante la pandemia. La comunicación efectiva y una gestión administrativa eficaz fueron factores clave en la experiencia educativa. Conclusión. El estudio destaca la adaptación exitosa de la Universidad Estatal de Bolívar a la educación virtual durante la pandemia de COVID-19, evidenciando una curva de aprendizaje constante y minimizando los desafíos de adaptación. Además, se encontró una correlación positiva y significativa entre la calidad del proceso académico y la satisfacción de los egresados en la Carrera de Mercadotecnia, subrayando la importancia de mantener la excelencia educativa. La comunicación efectiva a nivel institucional y de carrera juega un papel crucial en la satisfacción de los estudiantes, y la gestión administrativa eficaz ha sido un factor clave en la experiencia educativa. Estos resultados indican un camino positivo, pero se recomienda una continua inversión en la mejora de la calidad educativa para mantener altos niveles de satisfacción y excelencia institucional.