info:eu-repo/semantics/article
Contributions from neuroscience, a transformed perspective for the classroom
Aportes desde la neurociencia, una perspectiva transformada para el aula
Registro en:
10.33262/concienciadigital.v6i1.4.2040
Autor
Freire Palacios, Verónica Adriana
Sánchez Guerrero, Mentor Javier
Castro Dávila, Willyams Rodrigo
Armijos Carrión, Jorge Luis
Institución
Resumen
Introduction: At present, the field of Neurosciences has generated significant progress emphasizing the study of cognitive processes, thus giving rise to the birth of disciplines in various branches of scientific knowledge. Among these disciplines, neuroeducation and neurodidactics stand out, and their contributions are of utmost importance for teachers who seek to base their pedagogical practice on how the brain works and responds in the classroom. Objective: The objective of this article is to carry out a broad literature review of the last 5 years, in articles of impact of different authors, to analyze the particularities of the definitions starting from the meaning of neuroscience and its relationship with other sciences. Methodology: Theoretical and empirical research methods were used, as analytical-synthetic in the systematization of the exhaustive review of the main foundations that support this work. Results: A summary of the different articles reviewed is shown, indicating which journal they correspond to, stating their authors and the year of publication. Conclusions: Finally, we conclude on the importance of these contributions and how they guide the teaching role and educational practices to enable the achievement of significant learning in the classroom, of course including the concepts, precepts and theory reviewed in this work. Introducción: En la actualidad, el campo de las Neurociencias ha generado importantes avances enfatizando el estudio de los procesos cognitivos, dando lugar así al nacimiento de disciplinas en diversas ramas del conocimiento científico. Entre estas disciplinas destacan la neuroeducación y la neurodidáctica, cuyos aportes son de suma importancia para los docentes que buscan basar su práctica pedagógica en el funcionamiento y respuesta del cerebro en el aula. Objetivo: El objetivo de este artículo es realizar una amplia revisión bibliográfica de los últimos 5 años, en artículos de impacto de diferentes autores, para analizar las particularidades de las definiciones a partir del significado de la neurociencia y su relación con otras ciencias. Metodología: Se utilizaron métodos de investigación teóricos y empíricos, como analítico-sintético en la sistematización de la revisión exhaustiva de los principales fundamentos que sustentan este trabajo. Resultados: Se muestra un resumen de los diferentes artículos revisados, indicando a qué revista corresponden, señalando sus autores y el año de publicación. Conclusiones: Finalmente, se concluye sobre la importancia de estos aportes y cómo orientan el rol docente y las prácticas educativas para posibilitar el logro de aprendizajes significativos en el aula, por supuesto incluyendo los conceptos, preceptos y teoría revisados en este trabajo.