info:eu-repo/semantics/article
Use of social networks in tourism promotion
Uso de las redes sociales en la promoción turística
Registro en:
10.33262/concienciadigital.v6i1.4.2002
Autor
Monge Martínez , Johanna Gabriela
Monge Martínez, Gloria Estefanía
Vaca Vaca, Carmen Isabel
Guerrero Ochoa, Fernando Israel
Institución
Resumen
Introduction. It is relevant to discuss that tourism promotion can be carried out both in the physical and virtual environment, where it is possible to reach a larger audience by transcending physical barriers such as distance. Due to confinement and the change in learning modality from face-to-face to virtual, the virtual technological tool Instagram was used to publicize the tourist sites of Ecuador. Target. This research aims to describe how the use of social networks allows the tourist promotion of destinations. The content published on this network was developed by students as a voluntary supplement where students could share tourist information. Methodology. To analyze the impact of the tourist content generated on the platform, the PRGS model proposed by IAB Spain Research was applied, which is based on the 4 variables presence, response, generation and suggestion, the last three united in a single variable called engagement. Results. There are 289 tourist publications. 77% are national tourists and 23% international. The scope is 3702 users. Conclusion. Consequently, it was possible to understand that social networks have the potential to be a space for complementary practice for the student and, in turn, as a space for tourism promotion. Introducción. Es relevante discutir que la promoción turística se puede realizar tanto en el entorno físico como virtual, donde es posible llegar a mayor audiencia trascendiendo barreras físicas como la distancia. Debido al confinamiento y el cambio de modalidad de aprendizaje de los presencial a lo virtual se utilizó la herramienta tecnológica virtual Instagram para dar a conocer los sitios turísticos del Ecuador. Objetivo. La presente investigación pretende describir cómo el uso de las redes sociales permite la promoción turística de los destinos. El contenido publicado en esta red fue desarrollado por los estudiantes como suplemento voluntario donde los alumnos podían compartir información turística. Metodología. Para analizar el impacto del contenido turístico generado en la plataforma se aplicó el modelo PRGS propuesto por IAB Spain Research que se fundamenta en las 4 variables presencia, respuesta, generación y sugerencia, las tres últimas unidas en una sola variable denominada engagement. Resultados. Existen 289 publicaciones turística. El 77% son turistas nacionales y el 23% internacionales. El alcance es 3702 usuarios. Conclusión. En consecuencia, se pudo entender que las redes sociales tienen el potencial de ser un espacio de práctica complementaria para el estudiante y a su vez como un espacio de promoción turística.