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Obtención de las propiedades mecánicas de un cabezote, biela y pistón de motor mono-cilindrico de dos tiempos 100cc, aplicando ingeniería inversa
Obtaining the mechanical properties of a head, connecting rod and piston of a 100cc two-stroke mono-cylinder engine, applying reverse engineering
Registro en:
10.33262/concienciadigital.v3i3.1352
Autor
Bravo Morocho, Víctor David
Abarca Pérez, Edison Patricio
Miguel Angel , Escobar Guachambala
Institución
Resumen
La obtención de las propiedades mecánicas a partir de ingeniería inversa o desagregación tecnológica de partes y piezas automotrices permite conocer de primera mano la composición química, estructura, dureza, geometría, entre otras, que facilitan el proceso de diseño y manufactura en este caso particular de un prototipo de biela, pistón y cabezote, los cuales forman parte de un motor de dos tiempos de 100cc. Para este fin se ha considerado normas tanto nacionales como internacionales para estandarizar los procesos y que los resultados sean comparables con investigaciones relacionadas, siendo estas normas: ASTM E10-01 (Standard Test Method for Brinell Hardness of Metallic Materials), ASTM E18-03 (Standard Test Methods for Rockwell Hardness and Rockwell Superficial Hardness of Metallic Materials), ASTM E3 – 01 (Standard Practice for Preparation of Metallographic Specimens), ASTM E407 - 07(2015)e1 (Standard Practice for Microetching Metals and Alloys), ASTM E1251 – 17a ( Standard Test Method for Analysis of Aluminum and Aluminum Alloys by Spark Atomic Emission Spectrometry), ASTM E350 – 18 (Standard Test Methods for Chemical Analysis of Carbon Steel, Low-Alloy Steel, Silicon Electrical Steel, Ingot Iron, and Wrought Iron). Para el caso particular del cabezote se tiene los siguientes resultados: composición: 19,53% de Silicio, 1, 798% de Cobre y 76,12% de Aluminio (composición hipoeutéctica), y templado rápidamente en agua, que corresponde a un Aluminio de la serie 392, con una dureza de 108 HB. Para la biela se obtuvo los siguientes resultados: Microestructura compuesta principalmente por martencita y austenita, la dureza de la biela promedia es de 61HRC, con la siguiente composición química: 0,252% de carbón, 1,103% de Manganeso, 1,179% de Cromo, 0,296% de Silicio, respondiendo a un acero Cr-Mn, con un tratamiento térmico de templado y revenido. Para el pistón se tiene los siguientes resultados: dureza del pistón 30,3 HB, composición química: 29,49% de Silicio, 5,657% de Cobre, 1,898% de hierro, respondiendo a un aluminio hipoeutéctico Si-Cu, y responde a una serie 300, con tratamiento térmico de templado y envejecido artificial. Obtaining the mechanical properties from reverse engineering or technological disaggregation of automotive parts and pieces allows us to know first-hand the chemical composition, structure, hardness, geometry, among others, that facilitate the design and manufacturing process in this particular case of a prototype connecting rod, piston and stub head, which are part of a 100cc two-stroke engine. For this purpose, both national and international standards have been considered to standardize the processes and that the results are comparable with related research, these standards being: ASTM E10-01 (Standard Test Method for Brinell Hardness of Metallic Materials), ASTM E18-03 ( Standard Test Methods for Rockwell Hardness and Rockwell Superficial Hardness of Metallic Materials), ASTM E3 - 01 (Standard Practice for Preparation of Metallographic Specimens), ASTM E407 - 07 (2015) e1 (Standard Practice for Microetching Metals and Alloys), ASTM E1251 - 17a (Standard Test Methods for Analysis of Aluminum and Aluminum Alloys by Spark Atomic Emission Spectrometry), ASTM E350 - 18 (Standard Test Methods for Chemical Analysis of Carbon Steel, Low-Alloy Steel, Silicon Electrical Steel, Ingot Iron, and Wrought Iron) . For the particular case of the motor head, the following results are obtained: composition: 19.53% Silicon, 1, 798% Copper and 76.12% Aluminum (hypoeutectic composition), and quickly tempered in water, which corresponds to an Aluminum 392 series, with a hardness of 108 HB. The following results were obtained for the engine connecting rod: Microstructure composed mainly of martenite and austenite, the average connecting rod hardness is 61HRC, with the following chemical composition: 0.252% carbon, 1.103% Manganese, 1.179% Chromium, 0.296% Silicon, responding to Cr-MN steel, with a tempering and tempering heat treatment. The following results are obtained for the piston: piston hardness 30.3 HB, chemical composition: 29.49% Silicon, 5.657% Copper, 1.898% iron, responding to a hypoeutectic aluminum Si-Cu, and responding to a 300 series, with heat treatment of tempering and artificial aging.