info:eu-repo/semantics/article
Dolores Rondón at the concert of funerary legends and traditions.
Dolores Rondón en el concierto de las leyendas y tradiciones funerarias.
Registro en:
10.33262/exploradordigital.v8i2.2962
Autor
Santana Sarduy, Gricell Aurora
Jane Gavaldá, Martha
Velastegui López, Luis Efraín
Institución
Resumen
The nineteenth-century cemeteries are part of the imaginary of the foundation of the first seven villas in the Island of Cuba, those that have been called Patrimonial Cemeteries, is more and more the nucleus of the tourism of cemeteries. The text that is presented, approaches the funerary patrimony in relation to the legends and traditions that are interwoven in these sites. It points out the possible uneasy relationship between cemetery tourism and funerary heritage, partly due to the unwillingness to directly associate visits to cemeteries with death. Poorly thought out cemetery tourism can undermine the tangible and intangible heritage of cemeteries. Many cemeteries are still in use and should therefore be considered as 'living heritage', and open-air museums. It is therefore understood that interpretation systems should communicate the various aspects of mortality as an element of the socio-cultural development of a community. Highlighting the dynamics of funerary legends and traditions in a narrative framework that is little explored but must be highlighted. Safeguarding ethical values since, in the case of Cuba, many of our first cemeteries receive the human remains of its citizens. This text proposes a look from the funerary legends that are interwoven in the popular imaginary and that are an attraction for Tourism. Los cementerios decimonónicos forman parte del imaginario de la fundación de las primeras siete villas en la Isla de Cuba, los que se han dado en llamar Cementerios Patrimoniales, es cada vez más el núcleo del turismo de cementerios. El texto que se presenta, aborda el patrimonio funerario en relación a las leyendas y tradiciones que en estos sitios se entretejen. Señala la posible relación incómoda entre el turismo de cementerios y patrimonio funerario, en parte debido a la falta de voluntad de asociar directamente las visitas a los cementerios con la muerte. Un turismo de cementerios mal planteado puede socavar el patrimonio tangible e intangible de los cementerios. Muchos cementerios siguen en uso y, por lo tanto, deben considerase como ‘patrimonio vivo’, y museos al aire libre. Por lo que se entiende que los sistemas de interpretación deben comunicar los diversos aspectos de la mortalidad, como elemento del desarrollo sociocultural de una comunidad. Poner de relieve las dinámicas de leyendas y tradiciones funerarias en un marco narrativo poco explorado pero necesario ponerlo en valor. Resguardando valores éticos toda vez que, en el caso de Cuba, muchos de nuestros primeros cementerios reciben los restos humanos de sus ciudadanos. Este texto propone una mirada desde las leyendas funerarias que se entretejen en el imaginario popular y que resultan un atractivo para el Turismo.