info:eu-repo/semantics/article
The recreational games as way to stimulate the memory in scholars with intellectual disability
Los juegos recreativos como vía para la estimular la memoria en educandos con discapacidad intelectual
Registro en:
10.33262/exploradordigital.v5i4.1881
Autor
Pérez López, Dania
Alvarez García, Omar
Sánchez Alberich, Reymer
Velasteguí López, Efraín
Institución
Resumen
All the societies and especially in Cuba they recognize educational and formative value that has the recreational games as part of the development of the processes physique, psychological and cognitive of the scholars with intellectual disability. This it is conceived like an indispensable tool where the professor of Physical Education can work the necessities of his scholars like part of the correction y/o compensation, leaving essentially of his potentialities. With the result that the objective of the investigation is: to elaborate a program of recreational games that contributes to stimulate the memory in scholars with intellectual disability of the special school Camilo Cienfuegos. Methods of the theoretical, empiric and mathematical level were applied; those that allowed determined the theoretical and methodological historical, relating antecedents that sustain the study object, the revision of the clinical files, observations and interviews. In this study one could the characteristic psycho-pedagogical of the sample study object as well as to determine that the memory was the critical route in the psychic development of the same ones, for this one worked with an intentional sample of 18 scholars, to those that were applied a battery of recreational games in a period of time of 10 months. The results reached in the investigation demonstrate that the proposed recreational games contributed to the stimulation of the memory and other psychic processes of these scholars with intellectual disability and they can constitute a tool for the professors of Physical Education and educational psychologists of this school. Todas las sociedades y en especial en Cuba reconocen el valor educativo y formativo que tiene los juegos recreativos como parte del desarrollo de los procesos físico, psicológico y cognoscitivo de los educandos con discapacidad intelectual. Este se concibe como una herramienta indispensable donde el profesor de Educación Física puede trabajar las necesidades de sus educandos como parte de la corrección y/o compensación, partiendo esencialmente de sus potencialidades. De ahí que el objetivo de la investigación sea: elaborar un programa de juegos recreativos que contribuya a estimular la memoria en educandos con discapacidad intelectual de la escuela especial “Camilo Cienfuegos”. Se aplicaron métodos del nivel teórico, empírico y matemático, los que permitieron determinar los antecedentes históricos, referentes teóricos y metodológicos que sustentan el objeto de estudio, la revisión de los expedientes clínicos, observaciones y entrevistas. En este estudio se revelaron las características psicopedagógicas de la muestra objeto de estudioasí como determinar que la memoria era la ruta crítica en el desarrollo psíquico de los mismos, para esto se trabajó con una muestra intencional de 18 educandos, a los que se les aplicó una batería de juegos recreativos en un período de tiempo de 10 meses. Los resultados alcanzados en la investigación demuestran que los juegos recreativos propuestos contribuyeron a la estimulación de la memoria y otros procesos psíquicos de estos educandos con discapacidad intelectual, también pueden constituir una herramienta para profesores de Educación Física y psicopedagogos de esta escuela.