info:eu-repo/semantics/article
La incidencia de los eventos científico técnicos en los activos intangibles de sus actores. Caso de estudio: pedagogía 2019 : The incidence of technical scientific events on the intangible assets of its actors. Case study: pedagogy 2019
Registro en:
10.33262/exploradordigital.v5i1.1514
Autor
Sánchez Fernández, Ailim
Institución
Resumen
The events as communicative pieces respond fully to the Knowledge Society, and their effectiveness for the acquisition of this is specified to a large degree in those with scientific-technical themes. However, if this benefit is completely explicit for the participants, texts or publications of this impact do not appear in the same way in the organizing actors of the same. In Cuba, specifically, business and public, tourist and non-tourist entities are integrated in the organization and execution of scientific and technical events, so that the economic benefits, tangible although they constitute an economic requirement of the country, are not unique, and the intangibles They point to a strategic vision. This situation promotes the general objective of the research defined as Identifying the benefits provided by technical scientific events to the development of intangible assets of its actors and the destination of Havana, whose fulfillment supports its application in the XVI Edition of the International Congress of Pedagogy as case study.
To fulfill this objective, theoretical methods such as bibliographic and documentary analysis and empirical methods were used, such as the application of surveys to eventists and conducting interviews with specialists from the different actors in the management of events. The results achieved form a guideline to be followed for the evaluation of other congresses with a similar nature and provide visibility to the importance of events of this nature, by determining that they contribute to the development of the human, structural and relational capital of their actors. Los eventos como piezas comunicativas responden plenamente a la Sociedad de Conocimiento, y su efectividad para la adquisición de este se concreta en amplio grado en aquellos con temáticas científico técnicas. Sin embargo, si este beneficio es totalmente explicito para los participantes, no aparecen de igual forma textos o publicaciones de este impacto en los actores organizadores de los mismos. En Cuba, específicamente, se integran en la organización y ejecución de eventos científico técnico, entidades empresariales y públicas, turísticas y no turísticas, por lo que los beneficios económicos, tangibles aunque constituyan una exigencia económica del país, no son únicos, y los intangibles apuntan a una visión estratégica. Esta situación promueve el objetivo general de la investigación definido como Identificar los beneficios aportados por los eventos científico técnicos al desarrollo de los activos intangibles de sus actores y el destino La Habana, cuyo cumplimiento sustenta su aplicación en la XVI Edición del Congreso Internacional de Pedagogía como estudio de caso.
Para el cumplimiento de este objetivo se emplearon métodos teóricos como el análisis bibliográfico y documental y empíricos como la aplicación de encuestas a eventistas y la realización de entrevistas a especialistas de los diferentes actores en la gestión de los eventos. Los resultados alcanzados conforman una pauta a seguir para la valoración de otros congresos con naturaleza similar y brindan visibilidad a la importancia de los eventos de esta naturaleza, al determinarse que contribuyen al desarrollo del capital humano, estructural y relacional de sus actores.