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Shopping tourism: challenges, opportunities and development strategies for the destination Havana.
Turismo de compras: Retos, oportunidades y estrategias de desarrollo para el destino La Habana.
Registro en:
10.33262/exploradordigital.v5i1.1508
Autor
Bulnes Mann, Danay M.
Institución
Resumen
In recent years, the relationship between trade and tourism has grown stronger, and consequently, the modality of shopping tourism has developed even more. The present research aims to identify the challenges and opportunities of the Havana destination for the development of the shopping tourism modality, based on the study of the market (demand and competition) and the supply of the destination. To fulfill this objective, a benchmarking was carried out between various shopping destinations in Latin America and Havana, and the attractiveness-competitiveness-tourism modality matrix was applied for various demand segments. The study was divided into several moments, firstly, a conceptualization was carried out on the modality of shopping tourism; in a second moment, the modality for its development in the Havana destination was assessed, based on the trade of goods, benchmarking and the matrix; and the investigation was completed with the determination of challenges, opportunities and development strategies for the modality in this destination. As scientific basis for the research, empirical, theoretical and statistical methods were used, such as the interview, non-participatory observation, documentary analysis and comparative analysis. En los últimos años ha tomado mayor fuerza la relación entre el comercio y el turismo, y en consecuencia, se ha desarrollado aún más la modalidad de turismo de compras. La presente investigación tiene como objetivo identificar los retos y oportunidades del destino La Habana para el desarrollo de la modalidad de turismo de compras, a partir del estudio del mercado (demanda y competencia) y de la oferta del destino. Para dar cumplimiento a este objetivo, se llevó a cabo un benchmarking entre varios destinos de compras en América Latina y La Habana, y se aplicó la matriz de atractividad-competitividad-modalidad turística para varios segmentos de demanda. El estudio se dividió en varios momentos, primeramente, se realizó una conceptualización sobre la modalidad de turismo de compras; en un segundo momento se valoró la modalidad para su desarrollo en el destino La Habana, a partir del comercio de bienes, el benchmarking y la matriz; y se culminó la investigación con la determinación de retos, oportunidades y estrategias de desarrollo para la modalidad en este destino. Como base científica de la investigación se emplearon métodos empíricos, teóricos y estadísticos, tales como la entrevista, la observación no participativa, el análisis documental y el análisis comparativo.