Helping One's Neighbor: Teaching and Learning Prosocial Behavior in a Religious Community
Ayudar al prójimo: enseñanza y aprendizaje de la conducta prosocial en una comunidad religiosa
dc.contributor | daniel.perez.zapata@gmail.com | |
dc.contributor | Sandoval-Díaz, José https://orcid.org/0000-0001-7247-7113 | |
dc.contributor | Perez-Zapata, Daniel https://orcid.org/0000-0001-9409-7170 | |
dc.contributor | Veliz Vergara, Douglas https://orcid.org/0000-0002-6020-0288 | |
dc.contributor | Castro-Carrasco, Pablo Javier https://orcid.org/0000-0002-8640-5820 | |
dc.creator | Cuadra-Martinez, David | |
dc.creator | Sandoval-Diaz, Jose | |
dc.creator | Perez-Zapata, Daniel | |
dc.creator | Castro-Carrasco, Pablo | |
dc.creator | Veliz-Vergara, Douglas | |
dc.creator | Guzman-Avalos, Javiera | |
dc.creator | Ramos-Thompson, Gabriel | |
dc.date | 2023-04-18T01:52:34Z | |
dc.date | 2023-04-18T01:52:34Z | |
dc.date | 2019 | |
dc.date.accessioned | 2023-09-27T20:19:46Z | |
dc.date.available | 2023-09-27T20:19:46Z | |
dc.identifier | https://repositorio.uta.cl/xmlui/handle/20.500.14396/2652 | |
dc.identifier | 2077-1444 | |
dc.identifier | 10.3390/rel10090515 | |
dc.identifier | JA6KY | |
dc.identifier | WOS:000487952500007 | |
dc.identifier.uri | https://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8943257 | |
dc.description | The aim of this study was to describe and interpret the subjective theories that support the development, teaching, and learning of prosocial behavior in a Pentecostal Methodist church located in the Atacama Region (Chile). The study was descriptive-interpretative, with qualitative methodology and a case study design. We worked with 140 church members, employing qualitative observation, episodic interviews, and discussion groups. The data were analyzed using 2 techniques: thematic coding and grounded theory. Results make it possible to describe (a) the context where prosociality is developed, taught, and learned, (b) the subjective meaning of helping behaviors, and (c) community members' subjective theories about the development of teaching-learning. In the discussion, results are analyzed considering the available scientific evidence and the limitations of the present study. Also, new questions are presented which future research may explore to generate a formal theory about the development, teaching, and learning of prosocial behavior in community contexts. | |
dc.description | El objetivo de este estudio fue describir e interpretar las teorías subjetivas que sustentan el desarrollo, la enseñanza y el aprendizaje de la conducta prosocial en una iglesia metodista pentecostal ubicada en la Región de Atacama (Chile). El estudio fue descriptivo-interpretativo, con metodología cualitativa y diseño de estudio de caso. Trabajamos con 140 miembros de iglesia, empleando observación cualitativa, entrevistas episódicas y grupos de discusión. Los datos se analizaron mediante 2 técnicas: codificación temática y teoría fundamentada. Los resultados permiten describir (a) el contexto donde se desarrolla, enseña y aprende la prosocialidad, (b) el significado subjetivo de las conductas de ayuda y (c) las teorías subjetivas de los miembros de la comunidad sobre el desarrollo de la enseñanza-aprendizaje. En la discusión se analizan los resultados considerando la evidencia científica disponible y las limitaciones del presente estudio. Además, se presentan nuevas preguntas que futuras investigaciones pueden explorar para generar una teoría formal sobre el desarrollo, la enseñanza y el aprendizaje de la conducta prosocial en contextos comunitarios. | |
dc.format | application/pdf | |
dc.format | 17 páginas | |
dc.language | English | |
dc.publisher | MDPI | |
dc.relation | Religions, vol.10 no.9 (2019) | |
dc.relation | https://doi.org/10.3390/rel10090515 | |
dc.rights | gold | |
dc.rights | Acceso abierto | |
dc.source | Religions | |
dc.subject | Prosocial Behavior | |
dc.subject | Development | |
dc.subject | Teaching | |
dc.subject | and Learning | |
dc.subject | Pentecostal Methodist Church | |
dc.subject | Subjective Theories | |
dc.subject | Others | |
dc.subject | Comportamiento Prosocial | |
dc.subject | Desarrollo | |
dc.subject | Enseñanza y Aprendizaje | |
dc.subject | Iglesia Metodista Pentecostal | |
dc.subject | Teorías Subjetivas | |
dc.subject | Otros | |
dc.title | Helping One's Neighbor: Teaching and Learning Prosocial Behavior in a Religious Community | |
dc.title | Ayudar al prójimo: enseñanza y aprendizaje de la conducta prosocial en una comunidad religiosa | |
dc.type | Artículo de revista |