From war to dictatorship: The abyssal funneling in Alberto Moravia and Plínio Marcos;
De la guerra a la dictadura: El embudo abisal en Alberto Moravia y Plínio Marcos;
Da guerra à ditadura : O afunilamento abissal em Alberto Moravia e Plínio Marcos

dc.creatorEnedino, Wagner Corsino
dc.creatorVieira, Haydê Costa
dc.date2022-10-11
dc.date.accessioned2023-09-27T19:01:34Z
dc.date.available2023-09-27T19:01:34Z
dc.identifierhttps://periodicos.ufsm.br/LA/article/view/69145
dc.identifier10.5902/1679849X69145
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8933851
dc.descriptionDieser Artikel zielt darauf ab, die Annäherung (die das ästhetisch-soziale Projekt strukturiert) zwischen dem Brasilianer Plínio Marcos und dem Italiener Alberto Moravia zu analysieren, insbesondere in den Werken Dois perdidos numa noite suja und O terror de Roma. Durch die Analyse und Interpretation sozialer und historisch-kultureller Konturen der Produktionen lassen sich Berührungspunkte zwischen den diskursiven Spuren der Autoren herstellen. Der Artikel basiert auf den Beiträgen von Eric Hobsbawm (1995) und Antonio Pedro Tota (2011) zu den Konflikten, die das 20 Diskurs ; in den theoretischen Annahmen von Mikhail Bakhtin (2002; 2011) in Bezug auf den Dialog, der zwischen literarischen Diskursen etabliert wird, in der Forschung von Luiz Zanin Oricchio (2010) in Bezug auf die Geschichtsschreibung des Autors Alberto Moravia und in den Reflexionen von Osvaldo Mendes (2009) über Aspekte, die den Lebenslauf des Dramatikers Plínio Marcos umschreiben.de-DE
dc.descriptionThis article aims to analyze the approximation (which structures the aesthetic-social project) between the Brazilian Plínio Marcos and the Italian Alberto Moravia, especially in the works Two lost in a dirty night and O terror de Roma. Through the analysis and interpretation of the social and cultural-historical contours of the productions, it is possible to establish points of contact between the discursive marks emitted by the authors. The article is based on the contributions of Eric Hobsbawm (1995) and Antonio Pedro Tota (2011) on the conflicts that marked the 20th century, on those of Sábato Magaldi (2003) and Patrice Pavis (2007) on certain notions that constitute the theatrical discourse; in the theoretical assumptions of Mikhail Bakhtin (2002; 2011) regarding the dialogue that is established between literary discourses, in the research of Luiz Zanin Oricchio (2010) regarding the historiography of the author Alberto Moravia and in the reflections of Osvaldo Mendes  (2009) on aspects that circumscribe the bios of the playwright Plínio Marcos.en-US
dc.descriptionEste artículo tiene como objetivo analizar la aproximación (que estructura el proyecto estético-social) entre el brasileño Plínio Marcos y el italiano Alberto Moravia, especialmente en las obras Dos perdidos en una noche sucia y O terror de Roma. A través del análisis e interpretación de los contornos sociales e histórico-culturales de las producciones, es posible establecer puntos de contacto entre las marcas discursivas emitidas por los autores. El artículo se basa en los aportes de Eric Hobsbawm (1995) y Antonio Pedro Tota (2011) sobre los conflictos que marcaron el siglo XX, en los de Sábato Magaldi (2003) y Patrice Pavis (2007) sobre ciertas nociones que constituyen el teatro discurso; en los presupuestos teóricos de Mikhail Bakhtin (2002; 2011) sobre el diálogo que se establece entre los discursos literarios, en las investigaciones de Luiz Zanin Oricchio (2010) sobre la historiografía del autor Alberto Moravia y en las reflexiones de Osvaldo Mendes (2009) sobre aspectos que circunscriben la biografía del dramaturgo Plínio Marcos.es-ES
dc.descriptionEste artigo tem por objetivo analisar a aproximação (que estrutura o projeto estético-social) entre o brasileiro Plínio Marcos e o italiano Alberto Moravia, sobretudo nas obras Dois perdidos numa noite suja e O terror de Roma. Por meio da análise e interpretação de contornos sociais e histórico-culturais das produções é possível estabelecer pontos de contato entre as marcas discursivas emitidas pelos autores. O artigo ancora-se nas contribuições de Eric Hobsbawm (1995) e Antonio Pedro Tota (2011) acerca dos conflitos que marcaram o século XX, nos de Sábato Magaldi (2003) e Patrice Pavis (2007) sobre determinadas noções que constituem o discurso teatral; nos pressupostos teóricos de Mikhail Bakhtin (2002; 2011) quanto ao diálogo que se estabelece entre discursos literários, nas pesquisas de Luiz Zanin Oricchio (2010) no que tange à historiografia do autor Alberto Moravia e nas reflexões de Osvaldo Mendes  (2009) sobre aspectos que circunscrevem a bios do dramaturgo Plínio Marcos.pt-BR
dc.formatapplication/pdf
dc.languagepor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapt-BR
dc.relationhttps://periodicos.ufsm.br/LA/article/view/69145/49169
dc.rightsCopyright (c) 2022 Literatura e Autoritarismopt-BR
dc.sourceLiteratura e Autoritarismo; n. 26 (2022): Dossiê "Literatura e outras artes em tempos de autoritarismo: aproximações e transições culturais"; 71-84pt-BR
dc.source1679-849X
dc.source1679-849X
dc.subjectContemporary Brazilian Theater; History; Brazilian dictatorship; Alberto Moravia; Plinio Marcos.en-US
dc.subjectTeatro brasileiro contemporâneo; História; ditadura brasileira; Alberto Moravia; Plínio Marcos.pt-BR
dc.subjectZeitgenössisches brasilianisches Theater; Geschichte; Brasilianische Diktatur; Alberto Moravia; Plínio Marcosde-DE
dc.subjectTeatro Brasileño Contemporáneo; Historia; dictadura brasileña; Alberto Moravia; Plinio Marcos.es-ES
dc.titleVom Krieg zur Diktatur: Der Abgrundtrichter bei Alberto Moravia und Plínio Marcosde-DE
dc.titleFrom war to dictatorship: The abyssal funneling in Alberto Moravia and Plínio Marcosen-US
dc.titleDe la guerra a la dictadura: El embudo abisal en Alberto Moravia y Plínio Marcoses-ES
dc.titleDa guerra à ditadura : O afunilamento abissal em Alberto Moravia e Plínio Marcospt-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeAvaliado pelos parespt-BR


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