Article
How health economic evaluation (HEE) contributes to decision-making in public health care: the case of Brazil
Wie die Kosten-Nutzen-Bewertung zur Entscheidungsfindung im öffentlichen Gesundheitssektor beiträgt: am Beispiel Brasiliens
Registro en:
ELIAS, Flávia Tavares Silva; ARAÚJO, Denizar Vianna. How health economic evaluation (HEE) contributes to decision-making in public health care: the case of Brazil. Zeitschrift für Evidenz, Fortbildung und Qualität im Gesundheitswesen, [s.l.], v. 108, n. 7, p.405-412, 2014.
1865-9217
10.1016/j.zefq.2014.08.021
Autor
Elias, Flávia Tavares Silva
Araújo, Denizar Vianna
Resumen
Resumo em alemão: [Zusammenfassung] - 1990 wurde der Zugang zu einer allgemeinen Gesundheitsversorgung für
alle Brasilanerinnen und Brasilianer gesetzlich eingeführt. Dabei hatte Brasilien keine Tradition, auf die es bei der Durchführung und Nutzung von Kosten-Nutzen-Bewertungen in der
Entscheidungsfindung im öffentlichen Gesundheitswesen zurückgreifen konnte. Kosten-NutzenBewertungen haben erst in den letzten zwei Jahrzehnten Einzug in den akademischen Bereich
gehalten. Im staatlichen Sektor hat man 2003 begonnen, gesundheitsökonomische Evaluation
und Health Technology Assessment (HTA) im weiteren Sinne zu berücksichtigen. Insbesondere zwei Maßnahmen sind zu erwähnen: 1) Regulierung von Arzneimitteln im brasilianischen
Markt und 2) die übergreifende Forschungs- und Technologiepolitik. Letztere hat dazu geführt,
dass die Forschung zur Anwendung von systematischen Übersichtsarbeiten und Kosten-NutzenBewertungen intensiviert wurde, um auf deren Grundlage Entscheidungen über die Erstattung
im brasilianischen Gesundheitssystem zu fällen. In den letzten 10 Jahren hat auch das Gesundheitsministerium darauf hingewirkt, HTA und insbesondere Kosten-Nutzen-Bewertungen im
Erstattungsprozess auf nationaler Ebene zu etablieren. Obwohl man sich an den Universitäten und Forschungsinstituten verstärkt mit den Methoden der Kosten-Nutzen-Bewertung
beschäftigt, mangelt es in den Behörden und eigentlichen Zentren der Entscheidungsfindung
an Experten auf diesem Gebiet. Daher liegt die große Herausforderung darin, trotz der nicht
vorhandenen personellen Ausstattung Kosten-Nutzen-Bewertungen zu erstellen, zu verstehen
und für Entscheidungen in der öffentlichen Gesundheitsversorgung anzuwenden. Hilfreich dafür
kann es sein, Kosten-Nutzen-Bewertungen für die wirklich im System relevanten Gesundheitstechnologien prioritär durchzuführen, denn angesichts der Krankheitslast kämpft das System
mit der finanziellen Nachhaltigkeit. The universal access to a health care system for the Brazilian population was established in 1990. Brazil is a country with no tradition in the production and use of health economic evaluation (HEE) to guide decision making in the public health system. It is only within the last two decades that HEEs using a microeconomic approach have appeared in the academic field. On a national level, HEE and Health Technology Assessment (HTA), in a wider sense, were first taken into account in 2003. Two policies deserve to be mentioned - (i) the regulation of medicines in the Brazilian market, and (ii) science, technology and innovation policy. The latter required the fostering of applied research to encourage the application of methods which employ systematic reviews and economic analyses of cost-effectiveness to guide the incorporation of technologies in the Brazilian health care system. The Ministry of Health has initiated the process of incorporating these new technologies on a federal level during the last ten years. In spite of the improvement of HEE methods at Brazilian universities and research institutes, these technologies have not yet reached the governmental bodies. In Brazil, the main challenge lies in the production, interpretation and application of HEE to all technologies within the access scheme(s), and there is limited capacity building. Setting priorities can be the solution for Brazil to be able to perform HEE for relevant technologies within the access scheme(s) while the universal coverage system struggles with a triple burden of disease. 2025-12-31
Materias
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título, autor o materia.
-
Towards a comprehensive global approach to prevention and control of NCDs
Autor desconocido (BioMed Central, 2014)Background: The “25×25” strategy to tackle the global challenge of non-communicable diseases takes a traditional approach, concentrating on a few diseases and their immediate risk factors. Discussion: We propose elements ... -
Motivating provision of high quality care: it is not all about the money.
Autor desconocido (BMJ Publishing Group, 2019)Mylène Lagarde, Luis Huicho, and Irene Papanicolas discuss different strategies policy makers can use to motivate health providers in order to improve quality of care. The inclusion of universal health coverage as a target ... -
Sharing Histories-a transformative learning/teaching method to empower community health workers to support health behavior change of mothers
Autor desconocido (BioMed Central, 2017)BACKGROUND: One of the keys to improving health globally is promoting mothers' adoption of healthy home practices for improved nutrition and illness prevention in the first 1000 days of life from conception. Customarily, ...