Professional education and work of indigenous health agents in the Brazilian health system

dc.creatorPontes, Ana Lucia
dc.creatorGarnelo, Luiza
dc.date2015-11-16T16:49:18Z
dc.date2015-11-16T16:49:18Z
dc.date2014
dc.date.accessioned2023-09-26T22:16:45Z
dc.date.available2023-09-26T22:16:45Z
dc.identifierPONTES, Ana Lucia de Moura; GARNELO, Luiza. La formación y el trabajo del agente indígena de salud en el Subsistema de Salud Indígena en Brasil. Salud Pública de México, Morelos (México), v. 56, n. 4, p. 386-392, jul. 2014.
dc.identifier0036-3634
dc.identifierhttps://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/12245
dc.identifier.urihttps://repositorioslatinoamericanos.uchile.cl/handle/2250/8877223
dc.descriptionTo discuss the role of indigenous health agents in the implementation of the model of differentiated attention or intercultural health in Brazil. Materials and methods. We revised the scientific literature about the work and professional education of indigenous health agents in the Brazilian indigenous health system. Results. There is a subordination of the agents to the hegemonic medical model. With regards to professional education, we observe the absence and irregularity of these processes, with a general emphasis the biomedicine. There are conflicts with the health team and community, with devaluation of the agents. The agent does not plays the role of mediator between the different health knowledge and practices. Conclusions. We suggest that the discussion of the model of differentiated attention should strengthen the relationship between the health system and the selfcare.
dc.descriptionReflexionar sobre la figura del agente indígena de salud en Brasil y sobre el papel que éste ejerce en el modelo de atención diferenciada o intercultural. Material y métodos. Se revisó la bibliografía de investigaciones existentes en el área del trabajo y la formación de los agentes indígenas de salud, del subsistema de salud indígena en Brasil. Resultados. Existe subordinación del agente al modelo médico hegemónico. Los agentes carecen de procesos formativos iniciales, los cursos ocurren con irregularidad y los contenidos se enfocan en la biomedicina. Hay conflictos con el equipo y con la comunidad, lo que genera su desvalorización. El agente no ejerce la función de mediación que se espera entre saberes y prácticas. Conclusiones. La discusión sobre la atención diferenciada debe partir de la relación entre el sector salud y la autoatención.
dc.formatapplication/pdf
dc.languagepor
dc.publisherInstituto Nacional de Salud Pública (México)
dc.rightsopen access
dc.subjectPrimary Health Care
dc.subjectCommunity Health Workers
dc.subjectHealth of Indigenous Peoples
dc.subjectCultural Diversity
dc.subjectHealth Policy, Planning and Management
dc.subjectBrazil
dc.subjectAtención Primaria de Salud
dc.subjectAgentes Comunitarios de Salud
dc.subjectSalud de Poblaciones Indígenas
dc.subjectDiversidad Cultural
dc.subjectPolíticas, Planificación y Administración en Salud
dc.subjectBrasil
dc.subjectAtenção Primária à Saúde
dc.subjectAgentes Comunitários de Saúde
dc.subjectSaúde de Populações Indígenas
dc.subjectDiversidade Cultural
dc.subjectPolíticas, Planejamento e Administração em Saúde
dc.subjectBrasil
dc.titleLa formación y el trabajo del agente indígena de salud en el subsistema de salud indígena en Brasil
dc.titleProfessional education and work of indigenous health agents in the Brazilian health system
dc.typeArticle


Este ítem pertenece a la siguiente institución